zondag 21 februari 2016

Boete PostNL

Vandaag haalden wij de post uit de brievenbus. Geen gewone post, maar een door PostNL opgelegde boete. Boete? Ja, een heuse boete. Blijkbaar hebben wij vorige week een poststuk ontvangen dat niet voldoende was gefrankeerd.


Onze eerste reactie was: waarom hechten zij deze boete niet meteen aan het betreffende poststuk? Dan kunnen wij zelf beslissen of wij het poststuk willen accepteren. Lang leve de digitalisering, want de instructie verwijst ons naar een site van PostNL, waar aan de hand van een betaalcode en de postcode nagegaan kan worden om welk poststuk het exact gaat. En ja hoor, het poststuk was ingescand. 


Aan het handschrift was af te lezen dat het een uitnodiging betrof van een oom van X. voor een feest, dat hij jaarlijks voor al zijn neven en nichten geeft ter ere van zijn verjaardag. Er zaten geen postzegels op, maar een frankeerstempel. Zie de afbeelding hierboven. Aan de hand de frankeerstempel is niet af te lezen hoeveel port er betaald is. Maar ook daar heeft PostNL een oplossing voor.  

Naast het raadplegen van het ingescande poststuk is allerlei informatie beschikbaar over het poststuk. Blijkbaar is het poststuk gefrankeerd voor 
€ 0,73. Het had volgens PostNL gefrankeerd moeten worden met € 1,46. Door administratiekosten bedraagt de boete nu € 2,19.

Kijk, voorop staat dat een brief juist gefrankeerd moet zijn. Aangezien deze oom het heeft laten frankeren bij een postkantoor/agentschap, mag je er toch vanuit gaan dat het juist is gefrankeerd. Maar goed, laten wij vooropstellen dat er een fout gemaakt is. Dat kan. Dan nog vinden wij het vreemd dat de boete pas na ontvangst van het afgeleverde poststuk wordt nagezonden. Niet echt kostenefficiënt :-)

Op zich gaat het om een klein bedrag. Toch is het meer een principekwestie.

Wat zouden jullie doen? Betalen, contact opnemen of laten liggen en kijken wat PostNL er voor vervolgacties aan verbindt?

26 opmerkingen:

  1. Ik ben inderdaad van mening dat PostNL niet zomaar een boete kan opleggen NADAT ze de brief hebben bezorgd. Ze geven je zo eigenlijk geen keuze om het poststuk te weigeren. Ik ga echt niet bij elk poststuk dat ik krijg controleren of er misschien een extra stempel opstaat dat er niet voldoende porto is betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Dat is nou net ook het punt (principekwestie) waar wij moeite mee hebben. Je hebt de keuze op het moment dat het poststuk wordt aangeboden, niet een week erna. Ook wij controleren de poststukken niet. Wij gaan eens kijken of wij bezwaar kunnen aantekenen, zoals door een andere lezer al is opgemerkt :-)

      Verwijderen
  2. btw: ik heb vandaag jouw vraag over bezoekersaantallen beantwoord. Althans, het blogje stond al klaar voor de operatie, maar is vandaag online gekomen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben postbezorger bij Post.nl en moet regelmatig dit soort berichten in brievenbussen doen. Klanten reageren dan nogal eens verontwaardigd, weten allang niet meer om welk poststuk het ging, laat staan dat ze nog kunnen nazoeken of die brief wel voldoende gefrankeerd was. soms gaat het zelfs om mensen die naar bewering van de klant, er allang niet meer wonen. Ik neem de kaart dan weer mee retour en schrijf er op dat de klant niet bekend is met de reden van deze vermeende boete en zich niet herkent in het gestelde op de kaart waarop de boete vermeld is. Maar eh, ik werk in Amsterdam en daar laten mensen zich niet zomaar een boete opleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide reactie! Interessant om te lezen hoe jij als postbode hiermee om gaat. En wij moesten best lachen om jouw laatste opmerking, dat mensen in Amsterdam zich niet zomaar een boete laten opleggen. Misschien zijn wij wel gewoon te braaf :-) Toch maar eens kijken of we bezwaar kunnen aantekenen...

      Verwijderen
  4. Ik betaal alleen als ik schuldig ben! Dus in dit geval zou ik de kaart terug sturen naar Postnl.......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Janne, leuk dat je reageert! Dat is ook ons uitgangspunt. Terugsturen van de kaart zal niet gaan. De boete ontvingen wij ruim een week na ontvangst van de kaart. De kaart is er nog wel, de enveloppe zat tussen het oud papier, dat van de week al is opgehaald door de gemeente. Bewijzen kunnen wij het dan ook niet eens meer :-)

      Verwijderen
  5. Je kunt online bezwaar maken. Hebben wij laatst ook eens gedaan en toen hoefde de boete niet betaald te worden.
    Helaas wist ik dit niet eerder, ik heb eens online een tweedehands boek gekocht bij Bol en de verkoper had er maar 1 postzegel opgeplakt. Mocht ik dokken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip! Hier gaan wij ook gebruik van maken, juist omdat de boete ruim een week na bezorging van de kaart werd opgelegd. Het is meer een principekwestie inmiddels :-)

      Verwijderen
  6. Als je niets doet krijg je 1 herinnering, en daarna niets meer. Het is namelijk geen aanmaning, maar een verzoek om te betalen. PostNL weet ook dat als ze dit soort dingen pas na ontvangst van de brief sturen ze geen poot hebben om op te staan als ze porto van de ontvanger eisen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hebben wij ook wel eens gehoord. Maar zover willen wij het niet laten komen. Wij gaan bezwaar aantekenen.

      Dat eerste heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de kosten van verhaal te hoog zijn ten opzichte van het gevorderde boetebedrag. En wellicht ook dat ze juridisch gezien geen grond hebben, zoals jij aangeeft, om tot invordering over te gaan.

      Verwijderen
  7. dit hebben wij ook wel eens gehad. Ook een brief wat afgewogen was in een postkantoor. Toen ging het om een verjaardagskaart van oma. Maar toch. wij hebben wel betaald helemaal eerlijk voelde het niet. Wij betaalde toen om van het gedoe af te zijn. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit afloopt:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel hebben wij er ook bij, dat het niet eerlijk is.
      Ik heb het vanmiddag even uitgezocht. Op hun eigen website staat dat je de post mag weigeren. Maar ja, dan moeten ze de boete natuurlijk niet later opsturen :-) Bovendien staat er heel expliciet bij (onder het kopje uitzonderingen) dat het niet geldt voor machinaal gefrankeerde post. Dus staan wij in ons recht, in dit geval.
      Ik heb dan ook een klacht ingediend bij PostNL. Binnen twee dagen (ik neem aan werkdagen) krijgen wij bericht. Ik ben benieuwd.

      Verwijderen
  8. Wij hebben het wel eens andersom gehad.
    We kregen een kaart met de boete er op, een code om te zien via internet om welk poststuk het ging en we kregen de envelop pas als we betaald hadden!
    We hebben ze de envelop mooi laten houden en nooit betaald!
    Geen idee ook van wie die envelop afkomstig was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook interessant! Bij ons stond er juist op de portobrief dat ze de post altijd bezorgen om a) teleurstelling te voorkomen en b) de continuïteit van het bezorgingsproces niet in gevaar te brengen.

      Ik kan mij voorstellen dat je toen niet betaald hebt. Al blijft het altijd raden wie de afzender was :-)

      Verwijderen
    2. ik juist niet, ben veel te nieuwsgierig van wie die post dan is, straks is het iets belangrijks.

      Verwijderen
  9. Vorig jaar ontving ik een boete, omdat een pakje welke via brievenbus bezorgd was, niet voldoende gefrankeerd bleek. Bij postnl ging men uit van pakketpost. Op het brievenbuspakje zat zelfs een hoger bedrag aan postzegels, dan volgens de site van postnl nodig was. Men zei dat het pakje niet naar afzender teruggestuurd was, omdat er geen afzender op stond.
    Via de site bezwaar ingediend en toen kreeg ik het verzoek om de boete-kaart (zonder strafport) terug te sturen met de opmerking dat dit overlegd is met klantenservice. Thomas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thomas, bedankt voor het delen van jouw reactie! Ook wij hebben vanmiddag bezwaar aangetekend. Binnen 2 werkdagen horen wij meer. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt; hopelijk hetzelfde als in jouw situatie :-)

      Verwijderen
  10. Ik kreeg het laatst ook op dezelfde manier. Ik heb dit keer de boete betaald, omdat ze wel gelijk hadden. Maar ik vond de boete erg hoog in verhouding en achteraf toch wat vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je even jouw ervaring wilt delen!
      Eigenlijk had ik hem al op de 'betaalstapel' gelegd, maar ik kreeg er meer en meer een vreemd gevoel bij. Het voelt zo tegenstrijdig: voor iets betalen waar ik geen invloed op heb kunnen uitoefenen (lees: weigeren).
      Vanmiddag een klacht ingediend bij PostNL. Binnen 2 werkdagen krijgen wij bericht. Ik ben benieuwd hoe zij deze klacht zullen afhandelen...

      Verwijderen
  11. Bedrijfsrisico van post NL.
    Het komt maar hoogst zelden voor dat er onvoldoende is gefrankeerd. En ook vaak is er teveel gefrankeerd. Het ene valt tegen het andere weg.
    Ik laat het er bij zitten en onderneem niets

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Josepha, leuk dat je reageert! Ondanks dat het hoogstzelden voorkomt, lees ik in de reacties al diverse 'ervaringen' met het boetebeleid van PostNL :-) Ik twijfelde ook of ik het er bij zou laten zitten, gewoon af zou wachten welke vervolgstappen ze zullen nemen. Toch besloten een klacht in te dienen. Kost misschien tijd, maar het voelt goed op zelf proactief te handelen. De klacht is in behandeling genomen en binnen 2 werkdagen krijgen wij een reactie.

      Verwijderen
    2. Ik ben wel benieuwd wat de reactie uiteindelijk is geweest..

      Verwijderen
  12. Net op de website bij klantenservice gekeken en de oplossing gevonden.
    Ik had ook een nabetaling ontvangen met een frankeerstempel. Deze keer niet Zwolle zoals TS maar 's-Hertogenbosch. Alle bedragen hetzelfde als TS. Toen op de website van PostNL de vraag aan de klantenservice gesteld: "ik heb een klacht over nabetaling ontvangen post". Kwam via de automatische antwoorden uit bij de volgende instructie: Verwijder de sticker en vermeld "Afgeboekt in overleg met klantenservice". Ik heb voor mijzelf maar een screenshot gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert op dit blog en bedankt dat je jouw ervaring hier deelt! Het is een goede oplossing om deze informatie op de site te zetten. In de tijd dat dit bij ons speelde, was dat zeker nog niet zo. Wellicht dat het inmiddels is toegevoegd. In ieder geval is de oplossing nu ook hier te vinden :-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews