vrijdag 5 februari 2016

Contactloos zakkenrollen

Gisteren was het volop in het nieuws: contactloos zakkenrollen is mogelijk tot duizenden euro's. Waar veel consumenten en banken denken dat je bij bedragen van meer dan € 50,00 je pinpas in het pinapparaat moet steken om de betaling te verifiëren, blijkt dat dat niet zo is. In principe kan elk bedrag contactloos worden betaald. Dit betekent dus ook dat je voor elk bedrag, althans tot de voor de pinpas ingestelde betaallimiet, ook contactloos gerold kan worden. 

De Consumentenbond liet via onderstaand filmpje zien hoe eenvoudig het is om a) bedragen tot € 50,00 contactloos te rollen en b) hoe bedragen vanaf € 50,00 buitgemaakt kunnen worden via contactloos betalen:

In dit blog van de Consumentenbond wordt hier ook uitgebreid bij stilgestaan. Hierin staat ondermeer de werkwijze beschreven, hoe banken benaderd worden en reageren en enkele tips om contactloos zakkenrollen te voorkomen. De blog sluit af met een oproep aan de banken om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken.

Het meest opvallende is dat banken doen alsof het veilig is en eigenlijk zelf niet goed weten, of althans het niet (goed) communiceren, hoe het nou precies zit. 
Het lijkt ons toch dat de zorgplicht van de banken in deze situatie te wensen overlaat. 

Op Twitter regende het berichten bij onze bank over dit onderwerp. Wij retweetten het bericht van de Consumentenbond aan onze bank, met de vraag hoe zij ons als klant denken te beschermen. In allerijl volgende er een reactie, of zij ons mochten bellen. Dat mocht :-) Per direct werden wij teruggebeld. Dat wij ons echt geen zorgen hoefde te maken, dat het in Nederland nog niet is voorgekomen. Dat bij een eventuele situatie, zoals beschreven door de Consumentenbond, de bank de schade zal vergoeden. Uiteraard hebben wij ons zegje gedaan, maar of dat nou veel zal veranderen in het te voeren beleid is maar de vraag :-)
Een vrij defensieve reactie van de zijde van de bank zullen wij maar zeggen. 

En eens zal het de eerst keer, en dan zeker niet voor de laatste keer, zijn dat deze manier van zakkenrollen wordt toegepast.

Het bleek overigens bij onze bank niet mogelijk het contactloos betalen zelf uit te zetten, iets dat bij andere banken wel mogelijk is. Je hebt dan in ieder geval zelf de keuze om het wel of niet te gebruiken. Het vervangen van de pas is de enige optie.

Eerlijk is eerlijk, wij gebruiken contactloos betalen steeds meer. Het is praktisch, maar naar aanleiding van dit soort berichten worden wij toch wat voorzichtiger. Onze bank bood aan een tweetal beschermende metalen pashouders op te sturen. Van dit aanbod maken wij dankbaar gebruik, uit voorzorg. Andere voorzorgsmaatregelen die je zelf kunt nemen - om te voorkomen dat je een slachtoffer wordt van contactloos betalen - zijn:
  • Schakel contactloos betalen uit, vaak kan dat via de bankieren-app of internetbankieren. ABN Amro uitgezonderdContactloos betalen is handig en snel, en dus is deze tip nogal rigoureus.
  • Blokkeer de NFC-chip in de pas, de chip die contactloze betalingen mogelijk maakt, door middel van metaal. Bijvoorbeeld door een hoesje waarin metaal is verwerkt, door een portemonnee met metalen behuizing, of door 'm in te pakken in aluminiumfolie.
  • Scherm tijdens het pinnen altijd je pincode af met je andere hand.
  • Raak na het pinnen even met je hele hand alle cijfertoetsen op het pinapparaat aan. Een infrarood-/warmtefoto wordt dan onbruikbaar.
  • Verlaag de daglimiet voor pinbetalingen. Doe je nooit voor meer dan €250 aan pinbetalingen op één dag? Stel dat bedrag dan als limiet in. Meestal kan dat via de bankieren-app of via internetbankieren. 
Bron: Consumentenbond

De bankmedewerker adviseerde ons ook nadrukkelijk de pincode eens per maand te veranderen. Dat lijkt ons een wat overbodige tip, als tip vier wordt opgevolgd.

Los van alle voorzorgsmaatregelen die je zelf kunt nemen, staat het wat ons betreft als een paal boven water dat de banken zelf hun zorgplicht, en daarmee hun verantwoordelijkheid, moeten nemen om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. De Consumentenbond doet daar in haar blog al een voorzetje voor.

Gebruik jij contactloos betalen? En neem jij nu voorzorgsmaatregelen?

15 opmerkingen:

  1. Ik heb zojuist mijn instellingen ook gewijzigd. Ik wist niet eens dat ik contactloos kon betalen. Verder heb ik mijn limieten verlaagd. Moet ik dus wel aan denken als we op vakantie gaan of een grote aankoop doen, dat ik mijn limieten tijdelijk aanpas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, bij deze ben je er achter :-) Dat hebben wij dus ook inmiddels gedaan, de instellingen aangepast.

      Verwijderen
  2. Ik heb eigenlijk nooit meer dan 250 euro op onze rekeningen met bankpas staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert, Karin! Bij onze bank is 250 euro de laagste betaallimiet die je in kunt stellen. Maar als er toch nooit meer dan dat bedrag op staat, dan zit je safe (los van dat de banken de schade sowieso vergoeden).

      Verwijderen
  3. Technologie... Het blijft altijd onverwachte effecten hebben. Onlangs was mijn portemonnee na vele jaren trouwe dienst aan vervanging toe. Ik heb er nu eentje met een speciale metalen behuizing voor de pasjes. Kunnen ze niet beschadigd raken én ook niet van een afstand uitgelezen worden. Zie hier. Ik heb geen aandelen maar ben er erg enthousiast over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vraag is hoe onverwacht het effect is. Bij het ontwerp, de ontwikkeling en het testen van nieuwe diensten zou dit toch wel aan het licht moeten komen :-)
      Die van mij is ook versleten en moet binnenkort een nieuwe. Ik zal eens kijken op de website of er wat tussen zit, mocht de metalen pashouder van de bank niet bevallen. Bedankt in ieder geval voor de tip!

      Verwijderen
  4. Op het moment dat je contactloos kon betalen heb ik dit meteen geblokkeerd. Ik vind het helemaal niks, hoeveel moeite kost het om je pincode in te voeren?? Bovendien leek het me behoorlijk risicovol wat diefstal betreft. Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie, Rianne! Fijn dat je het zelf kunt uitzetten. Bij onze bank kan dat helaas niet.

      De moeite is klein om een pincode in te voeren, maar eerlijk gezegd is contactloos betalen nog een stap klantvriendelijker. Deze issues doen daar wel weer afbreuk aan. De banken moeten dan ook snel met een oplossing komen.

      Verwijderen
  5. Ik kwam er gister bij toeval achter dat ik contactloos kan betalen.

    Ik stond bij tankstation en de pas weigerde de eerste keer in de pashouder, dus ik haalde hem er weer uit en bij die aktie kwam de pas waarschijnlijk langs de zijkant en werd de bon al geprint en cassiere zei dat ik dus contactloos had betaald!

    Morgen ga ik me maar uitgebreid lezen hoe en wat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert, Lot! Nou, zo ontdek je bij toeval nog eens wat :-) Het kan geen kwaad wat meer te lezen hierover. In ieder geval geldt voor ons dat wij na het lezen van de blog weer wat wijzer zijn geworden (in ieder geval voor wat betreft de voorzorgsmaatregelen).

      Verwijderen
  6. Ik heb het vanavond geprobeerd door mijn portemonnee op de betaalautomaat te leggen. Er gebeurde dus mooi helemaal niks. Dus het lijkt me dat zakkenrollen dan ook niet gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karin, heb jij toevallig een portemonnee waarin metaal verwerkt zit? Dat schijnt het contact onmogelijk te maken.

      Verwijderen
  7. Nee gewoon leren portemonnee. Wel een dikke met genoeg pasjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien blokkeren de andere pasjes het signaal...:-)

      Verwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews