maandag 22 februari 2016

Jezelf blijven ontwikkelen

Let op: een lange post!

Gisteren las ik een artikel dat het maar niet wil lukken om 30-plussers in de schoolbanken te krijgen. Zo valt te lezen dat het aantal leerlingen boven de 30, die een MBO- of universitaire studie volgen, vorig jaar is gedaald. Alleen op HBO-opleidingen steeg het aantal leerlingen boven de 30 licht. 

Een interessant gegeven, want juist het huidige kabinet wil dat werknemers langer doorwerken en zich aanpassen aan de steeds sneller veranderende arbeidsmarkt. Genomen stimuleringsmaatregelen werpen blijkbaar niet die vruchten af, die de minister van onderwijs voor ogen had.

Ontwikkel ik mij zelf wel voldoende?

Het artikel zette mij aan het denken. Eigenlijk ben ik hier al wat langer bewust over na aan het denken, maar het artikel triggerde mij om er concreter bij stil te staan. Dat misschien ook wel in het licht van de nieuwe opleiding, die ik afgelopen zaterdag begonnen ben en ver, heel ver van mijn eigenlijke werk af ligt. Geloof het of niet, maar ik ben begonnen aan de opleiding tot klassiek masseur :-) Daarover straks meer.

In de tijd dat ik naar school ging - wij hebben het dan over begin jaren '80 - was het de normaalste zaak van de wereld om bij (aangeboren) slechtziendheid speciaal onderwijs te volgen. Lekker afgeschermd van de buitenwereld. Wel veilig, maar voor de sociale ontwikkeling niet de beste oplossing wat mij betreft. Hoe dan ook, tegenwoordig heb je dan een 'rugzakje' en volg je, afhankelijk van de beperking, regulier onderwijs. 
In de tijd dat ik van de middelbare school af kwam - en mijn net verworven 
MAVO-D Staatsexamen achter in mijn broekzak had zitten - was het advies om 'maar een administratieve opleiding te gaan volgen', onder het mom van dat dat de beste baangarantie gaf voor iemand met een visuele beperking.
Ondanks alle goede bedoelingen werd er niet aan het advies getwijfeld. Evenmin werd gekeken of er meer in het vat zat. Dus volgde ik, heel volgzaam, de opleiding tot administratief juridisch medewerker. Na een aansluitende stage bij een advocatenkantoor trad ik daar in vaste dienst.

Na vier jaar nam ik ontslag. Het was op zich leuk werk, maar ik zag mij dit werk niet tot in lengte van jaren doen. Bij deze werkgever nam ik ook de ICT-gerelateerde zaken voor mijn rekening. Ook kwam ik in die jaren in contact kwam met een Amerikaanse internetprovider, die voet aan wal in Nederland wilde zetten. Zij zochten iemand die de kwaliteit van de software onder de loep nam. Software testen stond toen nog in de kinderschoenen. De functienaam was in ieder geval wel indrukwekkend: Quality Assurance Test Engineer. Een hele mond vol :-) De inhoud van die functie sprak mij zeer aan. Maar ja, weinig kennis er van, en geen ervaring. Dat was toen nog geen probleem. Als je een computer kon aanzetten, mocht je bij wijze van spreken al beginnen :-) 

In het begin volgde ik een intensief intern trainingsprogramma. Terwijl ik aan mijn nieuwe baan begon, haalde in de jaren erna allerlei certificeringen, die een concrete bijdrage leverde aan kennis binnen mijn vakgebied. Maar ook trainingen op het gebied van softskills en aanpalende werkgebieden. Tot op de dag van vandaag schrijf ik elk jaar een aantal nieuwe certificeringen of (softskill) trainigen bij op mijn cv. 

Inmiddels werk ik ruim 15 jaar naar volle tevredenheid binnen het vakgebied van software testen en kwaliteitsmanagement. Momenteel ben ik als senior onderdeel van een groot team software testers. Dat brengt lange werkdagen en grote verantwoordelijkheden met zich mee. Hoewel, ik zeg altijd maar dat de verantwoording voor geld en middelen iets heel anders is dan dat voor mensen, bijvoorbeeld in de zorg. De beloning is wat dat betreft erg scheef. Maar goed, ik dwaal af. 

Voor deze functie is tegenwoordig een HBO+ maar bij voorkeur een universitair diploma vereist. Ondanks dat ik wekelijks mensen aanneem met een dergelijk niveau, heb ik zelf een diploma op MEAO-niveau, aangevuld met een hele waslijst certificeringen en trainingen. Maar belangrijker nog: veel werkervaring.
Daarnaast heb ik twee jaar geleden een uitgebreid assessment gedaan, waaruit onder andere naar voren is gekomen dat ik word ingeschaald op HBO+ niveau. Mooi om te weten :-) 


Wat is nu wijsheid?

Knap als je tot hier gekomen bent :-) Maar dan kun je wel mooi met mij mee denken over de vraag wat wijsheid is. 
De werkervaring, de certificeringen en trainingen, en als onderbouwing een assessmentrapport voor het functieniveau, is op zich een solide basis voor de toekomst. Er is momenteel werk genoeg. Het is bijzonder leuk werk, op het snijvlak van techniek en business. Maar ook werk dat heel erg veel van je vergt qua werkdruk, (management)verantwoordelijkheden, efficiënter werken (LEAN), het bijhouden van alle ontwikkelingen enzovoorts.

Loont het dan om nu alsnog, bijvoorbeeld, een HBO-opleiding te gaan volgen naast het werk? Waar ik vroeger meer naar het antwoord 'nee' neigde, denk ik daar de laatste jaren anders over. Een papiertje toont een stuk makkelijker aan op welk niveau je aan de slag kunt, welke expertise je hebt. Met name in eventuele tijden dat het minder gaat. Ik overweeg nu serieus om dit jaar, of volgend jaar, een HBO-opleiding te gaan volgen. Dat kan alleen maar voordelen opleveren.

Aan de andere kant moet je je afvragen of ik zo lang in een steeds hectischer wordende omgeving nog wel wil doorwerken. Nu wij sinds 2012 anders in het leven staan, kiezen wij bewust voor een betere balans tussen het hier en nu en voorbereid zijn op de toekomst.

Een op termijn afgelost huis geeft een stuk financiële ruimte. Die ruimte is er nu zelfs al. Ruimte om een dag minder te gaan werken. Meer tijd voor andere zaken, zoals het gezin, hobby's en andere mogelijke interesses. Misschien juist, naast mijn huidige werk, iets heel anders doen. En daar komt de opleiding klassieke massage weer om de hoek kijken. Iets dat mij al heel lang interesseerde. Je kunt wachten, maar je kunt ook een stap nemen. En dat heb ik gedaan. Uit pure interesse. Of ik er ooit iets meer mee ga doen dan in de persoonlijke sfeer - bijvoorbeeld één (halve) dag in de week een praktijk beginnen - valt nog te bezien. 
Ook deze opleiding is een stuk ontwikkeling van mij zelf. En dat voelt goed.

Heb jij op latere leeftijd een (vervolg)opleiding gevolgd, bijvoorbeeld naast je werk? En heeft dat volgens jou zijn meerwaarde bewezen? Of ontwikkel je je juist ook graag op andere dan werkgerelateerde onderwerpen?

15 opmerkingen:

  1. Grappig, je doet hetzelfde werk als mijn man. Terugkomend op je vraag; ik heb veel cursussen gedaan naast mijn werk, maar nog nooit een hele studie. Ik wil in de toekomst wel een master doen, deze duurt in deeltijd 2 jaar en dat vind ik lang genoeg.

    Succes met je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker grappig! Het is een relatief klein wereldje, dus nu maak je mij best nieuwsgierig :-)

      Wat goed dat je overweegt om, naast de cursussen die je al hebt gedaan, een master te doen. Ik moet hier mij ook nog goed over laten voorlichten, want een hele studie duurt, ook in deeltijd, toch al snel vier jaar. Dat naast je werk en je gezin, lijkt mij erg pittig.

      Verwijderen
    2. Her is inderdaad een klein wereldje. Mijn man zei al; ik moet hem haast wel kennen. Al is het maar via via. Als je nieuwsgierig bent moet je maar even mailen!

      Verwijderen
  2. Wat een leuk inkijkje weer. Ik heb met Moeite mijn mbo afgerond niet wat niveau betreft maar wel door mijn ziek zijn. Ik starte ooit op de vwo en ben terug gezakt naar vmbo t. Door het vele ziek zijn. Opzich erg jammer dat ik nu geen gebruik maak van mijn diploma's nu ik afgekeurd thuis ben. Voor mij was leren en school altijd erg belangrijk toch denk ik als ik had geweten dat het zo zou lopen dat ik het meer had los gelaten. Een opleiding volgen zie ik het nut dus ook niet van in, ( in mijn situatie) als ik ergens meer kennis van wil kan ik het natuurlijk wel op zoeken of een boek over lezen.

    Manlief daarin tegen doet regelmatig een cursus oid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! :-) En bedankt voor jouw inkijkje!
      Ik kan mij best voorstellen dat het heel frustrerend is dat je door ziekte bent terug gezakt naar een 'lager' niveau opleiding. En dat je vervolgens dan geen gebruik kunt maken van het behaalde diploma. Zuur. Ik bedoel dit uiteraard niet vervelend, maar ik denk dat je wel weet hoe ik dit bedoel.
      Je kunt je natuurlijk ook een hobbymatig een cursus volgen. Trekt dat je niet?

      Verwijderen
  3. Ik wil dolgraag meer leren. Maar als ik zou doen waar mn hart het meest ligt, dan moet ik een voltijd opleiding van 4 tot 6 jaar doen à €15.000 zonder 'studiefinanciering' en met hypotheek en kind. Wie kan dat anno nu doen?

    Ik denk dat daar het grootste probleem ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Het volgen van je hart is zo belangrijk, helemaal als je het werk doet met liefde en veel plezier.
      Ik ben het overigens met je eens dat daar het grootste probleem ligt. De studiekosten, zonder studiefinanciering, zijn moeilijker te behappen als je al een werkend leven hebt, een gezin en hypotheek.

      Ik zet dit ook alleen maar door als mijn werkgever bereid is een deel van de kosten te betalen. De kans is zelfs groot dat zij de hele studie betalen. We zullen zien :-)

      Verwijderen
  4. Ik overweeg mij om te laten scholen. Maar ik twijfel, omdat ik niet weet of me dat wel een baan op kan leveren.
    En ik weet ook niet hoe ik daarachter kan komen. Soms is het namelijk lang niet altijd duidelijk met welke opleiding, je bij welke soort banen terecht kan. En heeft dat certificaat wat je haalt wel de goede waarde voor een bedrijf?
    Leuk dat je de stap hebt gezet. Hoe lang duurt de opleiding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij voorstellen dat je twijfelt: als je je ergens voor in zet wil je natuurlijk dat dat ook resultaat (lees: een baan) oplevert. Mag ik vragen naar welke vak/functie je wilt laten omscholen?

      De opleiding die ik voor ogen heb is een HBO opleiding op het gebied van (bedrijfskundige) informatica / management. Deze duurt 4 jaar. Los van het kostenaspect (eerst kijken of mijn werkgever een deel of de opleiding geheel wil financieren) twijfel ik altijd nog wel over de duur van de opleiding, naast mijn werk, gezin en hobby's.

      Verwijderen
  5. Nadat ik thuis vertrok heb ik vele jaren gestudeerd. PDB, MBA, Wiskunde, SPD1, Alliance Française, filosofie, schilderen. Engels voor in de haven.
    Moet zeggen dat ik het als kind slecht naar mijn zin had thuis. Nadat ik thuis wegging heb ik eerst nog avondmavo gedaan. Drie jaar drie avonden naar school. Daarna al die andere studies.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Zo, dat is een hele waslijst met ook nog eens heel verschillende studies ;-) Ik vind het knap dat je, gezien de situatie thuis, het zo hebt opgepakt. Heb je deze studies ook allemaal afgerond?

      Verwijderen
  6. Voor mij is het 'je blijven ontwikkelen' echt niet hetzelfde als een beroeps gerelateerde opleiding volgen. Bij ontwikkelen denk ik eerder aan boeken, muziek, filosofie cursussen volgen over allerlei onderwerpen etc. En ook talen leren. Ik merk zelf dat hoe ouder ik wordt hoe meer ik weet en begrijp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie! Ik vind het mooi dat je dit aangeeft, want daar heb je natuurlijk ook gelijk in. Vandaar ook mijn vraag of je je ontwikkelt op andere, dan werkgerelateerde, onderwerpen. Dat zijn dus de ontwerpen die jij noemt :-) Welke talen spreek je (inmiddels)?

      Verwijderen
  7. En? Ga je hbo doen?
    We missen je blogs trouwens wel een beetje, nu je weer hersteld bent en veel werkt ;) maar gelukkig is het een heel goede reden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat staat nog steeds wel op mijn lijstje; ik moet eerst dit jaar nog de nodige cursussen/opleidingen inhalen van vorig jaar. Dit jaar staan er ook weer een paar op het programma. Het wordt dus op zijn vroegst volgend jaar.

      Wat 'fijn' dat je mijn blog mist; dat zie ik als iets positiefs. Ik ga er bijna van blozen ;-)
      Nu ik weer fulltime werk - en dat is natuurlijk goed nieuws! - is het inderdaad wel lastiger om er tijd voor te vinden. Aan de andere kant had ik ook niet zoveel inspiratie de laatste tijd. En daar ben ik niet de enige in, als ik de diverse blogs zo lees :-) De komende periode zullen er wel frequenter blogs volgen. Kan ik je toch nog een beetje blij maken ;-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews