dinsdag 6 september 2016

Nieuwe boeteregels óók van toepassing op oude hypotheken

De nieuwe boeteregels - onderdeel van de nieuwe hypothekenrichtlijn Mortgage Credit Directive (MCD) - voor het vervroegd aflossen van de hypotheek gelden zowel voor nieuwe als bestaande hypotheken. Minister Blok (Wonen) bevestigt dat, in antwoord op Kamervragen van Ronnes en Omtzigt. Ook de AFM had zich hier, medio vorige maand, al op eenzelfde manier over uitgelaten.

Op zich een goede ontwikkeling dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwe en oude hypotheken. Maar in hoeverre wordt de nieuwe regelgeving nageleefd? Minister Blok antwoord, eveneens in antwoord op vragen van de bovengenoemde Kamerleden, dat de AFM momenteel onderzoek uitvoert onder kredietverstrekkers. De uitkomsten worden in dit najaar verwacht.  

Maar wat mij voor mij nog altijd volledig onduidelijk is wat men nu concreet bedoeld met het berekenen van de daadwerkelijke kosten die de kredietverstrekker heeft gemaakt. Hier spelen naar mijn mening verschillende belangen: die van de kredietverstrekker en die van de consument.
Ik vrees dan ook dat dit niet zo makkelijk één-twee-drie concreet te maken valt. Je kunt natuurlijk uitgaan van diverse gebruikte methodieken, zoals de netto-contante waarde methodiek. Maar wordt een dergelijke methodiek dan uniform toegepast door alle kredietverstrekkers? En is deze in begrijpelijke taal aan de consument uit te leggen? 

Het kan bijna niet anders dan dat over dit onderwerp nog veel gediscussieerd zal worden, nu er nog zoveel onduidelijkheden zijn. En dat terwijl je als consument mag verwachten - helemaal in de context van het (recente) verleden - dat de hypothekenrichtlijn geen ruimte laat voor onduidelijkheden. 

Wat vind jij van deze nieuwe hypothekenrichtlijn?

10 opmerkingen:

  1. Wat ik dan denk: Gaat die 0,2% rentemiddelingsopslag er dan straks nog vanaf? Dat valt volgens mij niet uit te leggen als direct kosten.
    Dat scheelt toch weer wat euro's elke maand.

    Verder heb ik me er nog niet zo goed in verdiept die richtlijn. Je bent me een keer voor.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik deel je overdenking. Immers, het is een eventuele misgelopen inkomsten bij bijvoorbeeld extra aflossen te compenseren. Die kosten worden pas gemaakt als er sprake van is. Ze zijn, zoals al aangeeft, niet direct.

      >> Je bent me een keer voor.. <<
      Hahaha, mag ik ook een keer ;-)

      Verwijderen
  2. Vreemd: voor zover ik weet gebruiken bijna alle hypotheekverstrekkers de netto constante waarde om de boeterente uit te rekenen. Ik snap dus niet wat er nu gaat veranderen.
    Rentemiddeling is een ander verhaal: daar heeft elke hypotheekboer zijn eigen trukje bedacht. Zie bijvoorbeeld ikbenfrits

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat las ik inderdaad ook, onder andere in het artikel waarnaar ik verwijs. Ik denk dat zo lang de term 'directe kosten' niet wordt gespecificeerd er discussies blijven ontstaan. Het is dan wachten op de eerste jurisprudentie op dit gebied.

      Verwijderen
  3. Directe kosten, zolang dat begrip niet gedefinieerd gaat worden door of de wetgever of een rechter in jurisprudentie zal iedere bank zijn eigen methodiek gaan toepassen. En dat is in mijn ogen niet zo raar. Direct is een rekbaar begrip. Ben benieuwd wat de uitkomsten hiervan zullen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ben ik helemaal met je eens! Ik ben ook benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Het kan niet anders dan dat er op termijn de richtlijn wordt aangescherpt, maar aannemelijker nog er jurisprudentie zal ontstaan ten aanzien van deze richtlijn.

      Verwijderen
  4. Ik heb gebeld met mijn hypotheek verstrekker en die zeggen nog steeds dat het alleen voor nieuwe hypotheken is. Dat lijkt me dan niet terecht, ik ga ze een mail sturen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede actie, om dat bij de hypotheekverstrekker na te vragen. Hun antwoord verbaast mij niets. Ik ben benieuwd of je een andere reactie op jouw mail krijgt. Laat ons dat dan even weten :-)

      Verwijderen
  5. Bij mijn (bestaande) hypotheek kan ik online keurig zien wat ik nog boetevrij mag aflossen. Ofwel: bij de ING doen ze ook alsof het alleen voor nieuwe hypotheken is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw reactie! Net als jij kan ik dat ook zien via internetbankieren van onze bank. Ook bij renteaanpassing (direct middels boete of rentemiddeling) wordt hier geen aanvullende informatie over gegeven. Ik interpreteer dit als dat ook mijn bank het alleen voor nieuwe hypotheken toepast.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews