donderdag 29 september 2016

Vergelijken van zorgpolissen met 'de zorgverzekeringskaart'

Zorgverzekeraars komen dit najaar met een 'zorgverzekeringskaart' bij elke basiszorgverzekering voor 2017. Dat maakte Zorgverzekeraars Nederland onlangs bekend. Dat moet het voor de consument eenvoudiger maken om te vergelijken en de juiste keuze te maken in het oerwoud van zorgpolissen.

Op de kaart staat vergelijkbare informatie over de belangrijkste polisvoorwaarden van zorgverzekeringen. Het gaat onder meer om het eigen risico en zorgadvies en -bemiddeling. Voor de meest gebruikte zorgvormen bevat de kaart informatie over vergoedingen en keuzevrijheid. Die betreft de huisarts, medicijnen, fysiotherapie, ziekenhuizen, hulpmiddelen en wijkverpleging.

De kaart is uiterlijk 19 november beschikbaar bij iedere basisverzekering die volgend jaar verkrijgbaar is. Consumentenorganisaties klagen al jaren over het gebrek aan betrouwbare informatie voor verzekerden om een zorgverzekeraar te kunnen kiezen.

Poliswoud


Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland, noemt de kaart "een goede eerste aanzet naar meer duidelijkheid''. Zij is vooral benieuwd hoe consumenten de kaart straks gaan gebruiken en of ze het een handig instrument vinden. "Het is goed dat er wat licht komt in het poliswoud. Want steeds meer mensen kunnen door de bomen het bos niet meer zien'', aldus Veldman.

De kaart is gemaakt nadat onder meer de Patiëntenfederatie bij verzekeraars had aangedrongen op meer duidelijkheid.

Bron: Telegraaf

Mijn mening

Dat de zorgkaart verschijnt bij elke basiszorgverzekering is een goed initiatief. Wat mij wel verbaast is deze kaart enkel bij de basiszorgverzekering wordt gemaakt. Deze verzekering, die toch in de basis gelijk zou moeten zijn aan elkaar, kent allerlei (budget)smaken. Ik zou juist méér meerwaarde zien in het een zorgkaart voor de aanvullende verzekeringen. Ik denk persoonlijk dat daar het poliswoud het grootst is.

Denk jij dat een dergelijke zorgkaart toegevoegde waarde heeft bij het vergelijken van zorgpolissen? 

4 opmerkingen:

  1. Voor mij persoonlijk niet. Ik ben verzekerd via een collectief pakket via de bedrijfstak. Daarbij zitten er extra zaken in, zowel in de basisverzekering als in de aanvullende pakketten.
    Verder krijgen we korting op de polis en vergoedt de werkgever nog ca. 250€
    Daar kan zelfs een budgetpolis niet tegenop.

    Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat dergelijke kaart zeker helpt voor mensen. En ik zie inderdaad ook vooral meerwaarde bij aanvullende pakketten..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je even een kijkje geeft in jullie situatie. Die additionele vergoeding is wel riant zeg! Dat drukt de kosten toch weer met 20 euro per maand.

      Ook wij zijn collectief via mijn werkgever verzekerd en ergens goedkoper heb ik het tot op heden ook niet kunnen vinden.

      Ik zal de resultaten dan ook volgen; ben benieuwd of het ook mensen helpt in de vergelijking van polissen.

      Verwijderen
  2. Ja, dat lijkt mij heel handig! Wij zitten nu bij een verzekeraar die zeker weten het goedkoopst is, maar mogelijk missen we nu wel belangrijke onderdelen.
    Bij aanvullende polissen lijkt het me inderdaad ook heel handig, maar daar maken wij geen gebruik van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is altijd goed om te blijven vergelijken, mits je collectief via een werkgever verzekerd bent. Meestal kan het kan niet goedkoper.

      Sinds afgelopen jaar hebben wij de aanvullende polissen ook opgezegd, althans die een aantal sterwaarden vertegenwoordigen. Wij hebben een goedkope aanvullende module. Volgend jaar moeten wij wel weer een aanvullende verzekering nemen, omdat onze zoon een beugel moet. Bij onze verzekering zit dat niet in de tandartsverzekering, maar in de aanvullende verzekering. Dus voor ons wordt het toch ook weer vergelijken, zij het bij dezelfde zorgverzekering.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews