zondag 25 september 2016

De bezem door het aantal spaarpotjes

Ons spaargeld hebben wij ondergebracht bij een tweetal banken, waarvan één in Nederland en één in België. Daarnaast hebben wij nog een aantal slapende spaarrekeningen, zonder saldo, bij een andere bank in Nederland. De rente bij deze bank is net iets lager dan bij de andere twee banken.

Het spaargeld dat bij de Nederlandse bank is ondergebracht betreft een aantal spaardeposito's, die vast staan van voor een periode van een paar maanden tot 5 jaar.
Het spaargeld bij de Belgische bank is vrij opneembaar.

Belangrijk criterium bij de keuze voor deze banken is dat zij vallen onder een Nederlands of Europees depositogarantiestelsel en dat bij deze banken het geld ondergebracht kan worden in verschillende spaar(deposito)potjes.

Door de jaren heen is het aantal spaar(deposito)potjes sterk gegroeid. En wel zo dat het niet meer overzichtelijk is. Van de week heb ik dan ook eens de bezem door het aantal spaarpotjes gehaald. 

Wat betekent dat dan concreet?

Vóórdat ik de bezem er daadwerkelijk doorheen kon halen, heb ik op een rijtje gezet waarvoor wij nu geld apart zetten en waarvoor wij dit ook inzichtelijk willen hebben. Natuurlijk, je kunt ook alles op één spaarrekening zetten en zelf bijhouden waarvoor welk deel bestemd is. Daar is niets mis mee. Voor menigeen werkt dit systeem prima. Voor ons niet. Ik wil graag - heel fysiek - inzicht hebben.

Ik heb de volgende nieuwe indeling gemaakt:
- spaar/bufferrekening
- spaarrekening voor onze zoon
- spaarrekening crowdfunding
- reserveringsrekening inleg bankspaarrekeningen
- reserveringsrekening auto (afschrijving + onderhoud)
- reserveringsrekening woningonderhoud

Van de negen spaarpotjes resteren er nu dus nog zes. 
De opgedoekte spaarpotjes waren bedoeld om de kinderbijslag, vakantiegeld/variabele beloning en de '52 weken uitdaging' apart te zetten.

De kinderbijslag, vakantiegeld/variabele beloningen worden voortaan bijgeschreven op de spaar/bufferrekening.
Met de '52 weken uitdaging' zijn wij inmiddels gestopt. De reden? Wij hebben gemerkt dat het enkel realiseren van extra besparingen niet het doel was, meer het apart zetten van hetgeen wij overhielden. Dan kun je net zo goed hetgeen per maand over is op de spaar/bufferrekening zetten.

Deze week zal ik eens in een blog uitleggen voor welk doel wij welke bedragen per maand apart zetten op de hierboven genoemde spaarrekeningen. 

Werk jij ook liever met verschillende spaarpotjes - en zo ja waarom - of gaat 'alles op de grote hoop'?

18 opmerkingen:

  1. Altijd weer leuk om te lezen hoe mensen het doen. Wij hebben ook spaarpotjes en wel: buffer, huisonderhoud, vakantie, auto en (leuke) grote aankopen. De buffer, auto en huisonderhoud zijn ahw reserverings rekeningen, dwz er gaat alleen geld uit als het nodig is. Vakantie en aankopen is voor leuke dingen dus inderdaad vakantie en aankopen voor zaken die niet echt nodig zijn maar we wel graag willen hebben zoals voor mij - fotografie spullen. Van de buffer gaat elk jaar zo mogelijk (als buffer hoog genoeg is) nog bedrag naar banksparen ivm pensioen en stukje hypotheek aflossen. Ik vind het handig het geld een bestemming te geven. Wel merk ik dat door die potjes je al snel het (te) weinig vind lijken per potje, maar als ik de potjes optel ben ik wel tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw positieve reactie! Ook ik vind het leuk om te lezen hoe jullie het aanpakken. Zo leren wij weer van elkaar :-)
      Dat laatste herken ik wel, dat het weinig lijkt per spaarpotje. Maar inderdaad, als je de totalen optelt is het toch een mooi bedrag. Dat laatste moet ik ook zeker vaker doen :-)

      Verwijderen
  2. Hier alles op de grote hoop. Een buffer, die als ie lekker oploopt afgeroomd word voor aflossing. Daar gaan ook de boekingen voor weekjes weg vanaf, de grotere rekeningen voor zorg bijv. Maar daar sparen we dan ook voor. Een pot (naast de lopende rekening) werkt voor ons goed, na jaren van verschillende rekeningen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw reactie! Leuk om te lezen hoe jullie het aanpakken. Je moet ook doen wat voor jullie het beste werkt. Mag ik vragen wat de reden geweest is om, nadat je jarenlang met verschillende rekeningen hebt gewerkt, bent overgestapt naar 'één grote hoop'?

      Verwijderen
  3. Wij hebben allebei een spaarrekening gekoppeld aan onze betaalrekening. Die hebben geen eigen doelen, alles wordt bij mekaar opgeteld. Ik houd dan in excell een overzicht bij met potjes waarover ik dat totaalbedrag verdeel, te weten: buffer, onderhoud huis, reservering zorgverzekering, reservering energie, reservering auto en reserve geld. Dat laatste is geld wat we voor andere dingen kunnen gebruiken maar door veel grote uitgaven is dat potje nu leeg.
    Ik heb ook nog een aparte spaarrekening voor de kinderbijslag, dit wil ik graag apart houden van de rest en gebruik ik voor kindgebonden kosten wanneer dit niet van ons maandgeld kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Leuk om te lezen hoe jullie dit aanpakken. Maak je dan, voor alle door jouw genoemde doelen, één bedrag per maand over van jullie betaalrekening naar de spaarrekening(en)? Of toch per uitgesplitst per doel? Gewoon leergierig :-)

      Verwijderen
    2. Beetje laat maar wilde toch je vraag beantwoorden. Ik spaar een vast bedrag voor de zorgkosten en een variërend bedrag wat ik dan per keer naar wisselend inzicht verdeel over de potjes

      Verwijderen
    3. Alsnog bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  4. Leuk om te lezen! Het zal je niet verbazen dat wij ook meerdere spaarpotjes hebben. In totaal 14 geloof ik, verdeeld over 9 rekeningen. Ik houd het ook bij in Excel, maar vind het ook wel fijn dat ik sommige potjes gesplitst op de rekeningen heb staan. Ik ga het eens uitschrijven in een blog denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Nee, dat verbaast mij zeker niet ;-) Het zijn er overigens best veel. Jullie maken dus zowel gebruik van het bijhouden van de potjes in Excel als van fysieke spaarrekeningen. Ik ben benieuwd naar jouw blog hierover :-)

      Verwijderen
  5. Bij ons gaat alles op de grote hoop, en wordt deze te groot (lees meer dan 2-3 maanden levensonderhoud), dan wordt rest geinvesteerd en/of wprdt gebruikt voor een extra aflossing (sparen doen we al jaren niet meer ivm het lage rendement). Op deze manier is het allemaal wat overzichtelijker voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Interessant om te lezen hoe jullie het aanpakken. Bedankt voor het delen van dit inkijkje!

      Verwijderen
  6. slim, zouden wij ook eens moeten doen. Veel potjes blijven toch leeg nu..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kostte niet eens zo veel tijd. Gewoon op je todo-lijstje zetten :-)

      Verwijderen
  7. Op ieder potje past een dekseltje!
    Wij switchten toen de rente er nog toe deed van bank naar bank om die ene tiende van een procent meer te pakken, maar dat heeft nu bijna geen zin meer. We zitten nu bij Zwitserleven, maandsparen tegen 0,8%, hoelang nog?
    Daarom de laatste jaren zoveel mogelijk in de hypotheek gepompt, dat verzacht de pijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, dat is een waarheid als een koe :-)
      Die aanpak pasten wij ook toe, zij het dat dat inderdaad tegenwoordig niet meer loont. Bij beide banken ontvangen wij nu nog 0,7%. Ik vermoed dat dat ook niet lang meer zal duren.

      Ik neem aan dat jullie, naast het zoveel mogelijk in de hypotheek pompen van spaargeld, wel een buffer aanhouden?

      Verwijderen
    2. Wat is bufferen, wat is de kans dat je die buffer nodig hebt?
      Minima zonder buffer leven gewoon een paar maanden op water en brood of schakelen familie of vrinden in als dat nodig is. Probeer dat eens, proef dat gevoel dat je geen buffer meer hebt die je kan redden, goed voor je balans en ja wij hebben ook een buffer.

      Verwijderen
    3. Ik begrijp herkomst van de ´toon´ in jouw reactie niet. Ik voel mij dan ook niet geroepen hier verder inhoudelijk op te reageren.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews