vrijdag 9 september 2016

Opnieuw 10% boetevrij aflossen na rentemiddeling

Gisteren schreef ik over een drietal extra aflossingen op onze aflossingsvrije hypotheek. Wij maken dit nog altijd zelf over - via een overboeking - naar onze bank, onder vermelding van het lening- en leningdeelnummer. 
Het is echter ook sinds enige tijd mogelijk om deze extra aflossing via internetbankieren door te geven. Het voordeel is dat je - onder andere - meteen kunt zien of je binnen het boetevrije percentage aflost, wat het resterend boetevrije bedrag is, wat de te realiseren maandelijkse (bruto) besparing is, wat de nieuwe maandtermijn is en wat de nieuwe hypotheekschuld is. Handige informatie, nietwaar?

Nu viel het mij op dat het boetevrij af te lossen bedrag voor het aflossingsvrije hypotheekgedeelte  - weer - op € 10.550,00 staat. Dit komt overeen met een percentage van 10% boetevrij aflossen. Ik dacht nog: dat klopt niet! Want wij hebben het afgelopen jaar maandelijks extra afgelost op dit leningdeel met een totaalbedrag van € 8.374,54.
Ik legde daarom de constatering voor aan de bank.

En wat blijkt? Als gevolg van de inmiddels doorgevoerde rentemiddeling gaan de voorwaarden weer opnieuw in per ingangsdatum van de nieuwe rentevastperiode van het leningdeel waarop rentemiddeling is toegepast. Onderdeel van die voorwaarden is dat per jaar 10% boetevrij mag worden afgelost. De teller staat dus in ons geval per 1 augustus gewoon weer op 0% boetevrij afgelost.  Niet dat wij nu ineens van ons doel afwijken om extra-extra af te lossen, maar mocht er nog een meevaller komen, dan hebben wij tot het einde van het jaar de mogelijkheid om dit nog voor een extra-extra aflossing te gebruiken.

Was jij, als je rentemiddeling hebt toegepast, hiervan op de hoogte?

8 opmerkingen:

  1. Nee, maar wij mogen 20% aflossen per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat was me nog niet opgevallen. Niet dat ik daar veel aan heb aangezien we op het deel dat we gemiddeld hebben nog niet afgelost hebben dit jaar..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij deze ;-) Wij zullen er ook niet meer op aflossen dan wij gepland hebben, tenzij er een meevaller zich voordoet. Het was meer een eye-opener, waar ik even niet aan gedacht had.

      Verwijderen
  3. Bij onze verstrekker werkt het niet zo in elk geval. Maar leuk voor jullie. Misschien komt er nog een bonusje aan? Of win je de loterij..haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elke geldverstrekker gaat hier weer anders mee om. Op zich houden wij vast aan ons aflosplan voor dit jaar, tenzij er een meevaller zich voordoet. Dat verwacht ik niet. Geen bonusje meer, en de loterijen zijn al lang geleden opgezegd ;-)

      Verwijderen
  4. Ik hoop ook op een meevaller, maar ik denk dat ik heel lang kan wachten. Mijn hypotheekverstrekker doet nog niet aan rentemiddeling. Het is afwachten of ze dat in de toekomst gaan doen. Als ze de knoop doorhakken dan vraag ik direct een offerte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn inderdaad nog partijen die het niet aanbieden. Het is altijd verstandig om te onderzoeken, via een offerte, of het in jouw situatie gunstig (lees: voordeliger) is.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews