zaterdag 10 september 2016

Ouders geven pubers te weinig financiële verantwoordelijkheid

Begin juni schreef ik een uitgebreide blog over het financieel opvoeden van kinderen. De volgende onderwerpen kwamen hierin aan bod:

  • Waarom financieel opvoeden?
  • Financieel opvoeden: hoe doe je dat?
    • Zakgeld en kleedgeld
    • Sparen
    • Lenen
    • Omgang met verleidingen, zoals reclame
  • Orthodoxe manieren
  • Eerlijk over jouw financiën

Reacties waren er volop! Reacties waar ook wij weer veel van op hebben gestoken. 


Ouders geven pubers weinig financiële verantwoordelijkheid

Gisteren verscheen er in diverse media een nieuwsbericht van het Nibud dat ouders hun pubers te weinig financiële verantwoordelijkheid geven.
In het artikel valt ondermeer te lezen:

"Meer dan de helft van de ouders betaalt de volledige kosten van kleding, schoenen, en de smartphone van hun kinderen tussen de 12 en 18 jaar. Dit aantal is gegroeid in vergelijking met drie jaar geleden. Toen betaalde 54 procent van de ouders de kosten van de mobiele telefoon volledig, nu is dat 61 procent. Kleding wordt door 56 procent van de ouders volledig betaald, dit was 48 procent. Hetzelfde geldt voor cadeaus: in 2013 betaalde 17 procent van de ouders alle kosten hiervoor, nu is dat 29 procent."


"Dit zijn de uitkomsten van het Nibud Scholierenonderzoek 2016 dat mede mogelijk is gemaakt door ING Nederland en het Nationaal Fonds Kinderhulp. Het Nibud houdt al 32 jaar de inkomsten en uitgaven van scholieren in de gaten. Ouders lijken vaker de geldzaken van hun kinderen over te nemen, in plaats van dat ze hun kinderen leren hoe ze zelf hun financiën moeten regelen. Het Nibud vindt dat ouders hun pubers meer zelf achter het ‘financiële stuur’ moeten zetten, in plaats van hun kinderen de rol van bijrijder te geven."


En verderop in het artikel las ik:

"Invloed ouders op geldgedrag is groot

Uit het Scholierenonderzoek blijkt dat scholieren die met hun ouders praten over geld en geholpen worden met budgetteren en sparen, planmatiger met hun geld omgaan. Zij sparen meer en maken vaker een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Scholieren die zeggen dat hun ouders het belangrijk vinden dat zij goed met geld leren omgaan, krijgen vaker kleedgeld."

Uitgaande van de resultaten uit dit onderzoek is er over de hele linie een sterke stijging zichtbaar van de kosten die ouders in toenemende mate (volledig) betalen voor hun kinderen. Ik vind dit schokkend. Ik vraag mij dan of er oorzaken zijn te vinden voor deze ontwikkeling. Er wordt wel een aantal aandachtspunten genoemd, waaronder dat kinderen minder verdienen met bijbaantjes. Maar waar ligt nu echt de oorzaak? Zijn er bijvoorbeeld minder bijbaantjes voorhanden, waardoor ouders meer financieel bijspringen dan voorheen? Of heeft de weer (wat) aantrekkende economie hier een weerslag op? Jammer genoeg laat het artikel van het Nibud ons hierover in het duister tasten.

Wat ook de oorzaak mag zijn, en hoewel het ongetwijfeld goed bedoeld is vanuit het perspectief van de ouders, onderschrijf ik het standpunt van het Nibud dat een goed voorbeeld goed doet volgen. Ouders hebben een belangrijke rol om kinderen te leren hoe zij het beste met geld kunnen omgaan. En leren bedoel ik dan ook in letterlijke zin: zak- en kleedgeld is 'leergeld'. De fouten die ze nu maken hebben relatief gezien weinig gevolgen. Die gevolgen kunnen op volwassen leeftijd veel groter zijn. Wat mij betreft kun je niet vroeg genoeg beginnen met de financiële opvoeding.

Hoe kijk jij hier tegen aan?

4 opmerkingen:

  1. Hoe kijk ik er tegenaan? Ook ik heb mijn kinderen gesponsord bij de aankoop van kleding, het rijbewijs, het eerste autootje, studie, concerten, noem maar op. Gewoon omdat ik het leuk vond en omdat ik het kon betalen.
    Mijn jongens zijn toffe mannen geworden met goede banen en ze hebben geen financiële problemen.
    Ik werk hard, ik verdien het geld en dat hebben de jongens altijd als voorbeeld gehad. Ik denk dat dat beter werkt dan de lespakketten op school waarin het Nibud uitlegt hoe het allemaal moet. Jammer dat het Nibud, in mijn ogen, zoveel geld over de balk gegooid heeft met een nutteloos onderzoek.
    Groetjes, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merel, bedankt voor je uitgebreide reactie! Interessant om te lezen! Ik ben het volledig met je eens dat - ook in financieel opzicht - een voorbeeldfunctie de beste basis vormt hoe kinderen er zelf mee om gaan. Dat kunnen ze lezen in een boek, maar de ervaring die ze opdoen, vanuit de voorbeeldfunctie, is m.i. veel waardevoller.

      Dat jij hen financieel op weg hebt kunnen helpen, vanuit de voorbeeldfunctie die jij (hebt) vervult, lijkt mij meer dan prima. Het gaat denk ik met name om die situaties, waarbij er sprake is van financiële ondersteuning zonder duidelijk voorbeeldfunctie vanuit de ouders.

      Verwijderen
  2. Goede blog weer! Ik schrijf ook een serie over kinderen en geld, die hier mooi op aansluit. Uit ervaring weet ik ook dat hoe jonger je goed met geld om leert gaan, hoe succesvoller je er later mee om kunt gaan. De meeste mensen in de bijstand die schulden hebben, geven dit ook als reden: dat ze als kind ook nooit met geld om hebben leren gaan. Kleedgeld vind ik dan ook echt heel belangrijk. En juist je kinderen zelf hun fouten laten maken ook. Wat dat betreft geloof ik ook dat het onderzoek van het Nibud voor de mensen wel een eyeopener is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! ;-) Ik lees jouw blog graag, en ben dan ook bekend met de serie die jij aan het schrijven bent. Goed om daar aandacht aan te besteden. Fijn om dat ook vanuit jouw eigen ervaring te kunnen schrijven. Ga zo door!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews