maandag 12 september 2016

Doelen voor 2017

De doelen voor dit jaar zijn inmiddels bijna allemaal afgerond. Het enige doel dat nog niet behaald is, is het aflosdoel. Met de aflossingen die gepland staan voor oktober en november verwachten wij dit doel zonder problemen te halen.

Het tijdig behalen van onze doelen geeft natuurlijk wel te denken. Waren onze doelen wel ambitieus genoeg? Of geeft het stellen van doelen juist focus, waardoor je ze sneller behaald? Ik denk dat het een beetje van beiden is. 
Wij hebben aan de ene kant gemerkt dat het fijn is om per jaar concrete doelen te stellen. Aan de andere kant kunnen deze doelen in het loop van het jaar weer veranderen. Zo ook het afgelopen jaar, als gevolg van veranderende prioriteiten.

In een blog van eind augustus schreef ik over onze aanvullende doelen, die wij nog dit jaar willen realiseren. Lees het blog hier terug.

De vraag is nu of wij voor volgend jaar eenzelfde aanpak kiezen als het afgelopen jaar. Wat als je doelen stelt, die vervolgens niet meer valide zijn of net na de zomer al gerealiseerd zijn? Je kunt dan andere of aanvullende doelen stellen. Op zich niets mis mee, maar zijn er ook andere manieren die tóch focus geven en flexibiliteit bieden?

Het komend jaar pakken wij het iets anders aan. 

Er zijn twee jaardoelen, die in lijn zijn met ons streven om in de toekomst zoveel mogelijk financieel onafhankelijk te zijn. Juist, het maximaal boetevrij aflossen van onze aflossingsvrije hypotheek :-) En het opschroeven van onze buffer.
Naast dit jaardoel hebben wij gekeken naar de wensen, die wij in de komende jaren graag gerealiseerd willen zien. Vervolgens hebben wij die geprioriteerd. Begin volgend jaar beginnen wij bovenaan onze wensenlijst met het sparen voor de eerste wens. Dat geeft ons ook ruimte om na te denken hoe wij deze wens willen realiseren. Zodra deze wens financieel haalbaar is, volgt de uitvoering. Daarna pas gaan wij met de volgende wens aan de slag.
Op deze manier houden wij focus en zetten wij onze zinnen niet, zoals nu vaak gebeurt, op meerdere wensen tegelijkertijd. Eens kijken of dat voor ons werkt.   

Leuke gedachtegang, maar wat staat er dan op dat wensenlijstje van ons?


Jaardoel

  • Aflossen aflossingsvrije hypotheek: € 10.550,00
Het jaardoel bestaat, zoals gezegd, uit een maximale boetevrije aflossing op onze aflossingsvrije hypotheek. Dit is 10% van € 105.500,00, oftewel € 10.550,00 op jaarbasis. Delen wij dit bedrag door 12 maanden, dan gaat het om een maandelijkse aflossing van € 879,16. Om aan het einde van het jaar geen boete te betalen - als gevolg van afrondingsverschillen - maken wij direct na ontvangst van ons salaris € 875,00 per maand over naar de bank. Het resterende boetevrij af te lossen bedrag maken wij dan in december van het volgende jaar over, via de aflosfunctionaliteit van onze bank in internetbankieren.
  • Buffer: € 7.500,00
Het doel voor dit jaar is dat de buffer uitkomt op € 6.000,00. Volgend jaar willen wij er naar streven de buffer te verhogen naar € 7.500,00.

Wensen (geprioriteerd)

  • Boxspring: € 3.000,00
Ons bed, en met name de matrassen, is echt aan vervanging toe. Wij hadden dit jaar al de wens om een boxspring aan te schaffen. Uiteindelijk moesten wij dit jaar de schutting eerder vervangen dan gepland. Vandaar dat deze wens in de ijskast werd gezet. Begin volgend jaar gaan wij ons oriënteren op een boxspring. Wij verwachten in de tweede of derde maand van volgend jaar de boxspring te kunnen bestellen. In december van dit jaar en in februari van het volgende jaar komen er twee een spaardeposito's vrij, die bedoeld zijn voor de vervanging van onze auto. Onze auto hebben wij echter begin dit jaar al vervangen. Het uit de buffer voorgeschoten bedrag vullen wij eerst aan met de uit deze spaardeposito's te ontvangen bedragen. Er blijft echter nog een leuk bedrag ´over´, dat wij voor deze wens zullen gebruiken. Wij hoeven dan ook nog maar een klein bedrag te sparen.
  • Zolderrenovatie: kamer M.: € ?
Nu onze zoon bijna 11 jaar oud is, wordt het ook tijd om (de inrichting van) zijn kamer te laten aansluiten bij zijn leeftijd. Op de planning voor dit jaar staat nog de wens om andere meubels - een bureau, stoel en kastje - voor hem te kopen.
In de eerste helft van het volgende jaar willen wij de muren strak en fris laten maken en de vloerbedekking vervangen door laminaat.
Volgende maand komt onze 'huisschilder' nog een laatste klusje afmaken (gat dichten waar al jaren een vogelnest zit en dit in de verf zetten). Wij willen hem dan om een prijsopgave vragen. Ook zullen wij - samen met M. - ons oriënteren op een laminaat vloer. De kosten zijn dus nu nog niet bekend.
  • Zolderrenovatie: voorzolder: € ?
Zodra de renovatie van de kamer van onze zoon M. is afgerond, willen wij ook de wanden op de voorzolder - alsook die in het trappengat - strak en fris laten maken. Ook hiervoor zullen wij een prijsopgave aan onze schilder vragen.
  • Trapopgang eerste en tweede verdieping: € ?
Zowel de trap van de begane grond naar de eerste verdieping als de trap van de eerste verdieping naar zolder is - toen wij in dit huis kwamen wonen - geschilderd en voorzien van zogenoemde 'halve maantjes'. De trap is inmiddels weer aan een schilderbeurt toe. Wij hebben gekeken naar een U.pstairs traprenovatie, maar het is niet zo gek dat er op internet geen prijsinformatie te vinden is. Via een collega van X. hoorden wij dat dit naar verluid om ongeveer € 5.000,00 per trap gaat. Het plan is nu om beide trappen te voorzien van een stevig tapijt. Ook niet goedkoop, maar een beter alternatief nu wij de trap niet opnieuw willen schilderen. 
Wij gaan binnenkort eens informeren naar de kosten.

Ben jij al bezig met het nadenken over doelen, die jullie volgend jaar willen realiseren?

12 opmerkingen:

  1. Een heel klein beetje, maar nog niet echt heel serieus. Ik heb eerst mijn doelen voor 2016 nog wat bijgesteld, die gingen eerst al op de schop toen ik mijn huis verkocht en dus meer geld beschikbaar kreeg. En nu blijk ik nog wat van de Belastingdienst te krijgen, dus heb ik eens gekeken wat verder nog haalbaar is. Voor volgend jaar wil ik denk ik een mooie combinatie maken van financiële doelen (dat zal niet veel spannends zijn, want ik heb op het moment geen hypotheek, dus het gaat puur om sparen) en immateriële doelen. Een combinatie die echt voor een verrijking van mijn leven zorgt, dat is het plan :) Maar eerst 2016 maar eens afmaken, daarvoor staat nog zoveel moois op de planning, daar wil ik niet razendsnel overheen kijken om maar door te gaan naar 2017.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nou wel een hele mooie insteek: 'een combinatie die echt voor een verrijking van mijn leven zorgt'. Ik ben benieuwd hoe jij/jullie dat gaan invullen. Ik vermoed zo maar eens dat daar vast nog wel een blog over volgt ;-)

      Verwijderen
  2. Een klein beetje wel, vooral het aflosdoel is al redelijk concreet, maar die hou ik nog even voor me tot ik erover blog.
    Voor huis zijn we dit jaar nagenoeg klaar, dus naast aflossen zullen we vooral sparen voor de buffer en investeren in meer rendement.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dan laat ik mij graag door jouw blog verrassen :-)

      Verwijderen
  3. Ja, dat hebben wij.
    Beneden een ruimte klaar maken om daar te gaan slapen. De bijkeuken wordt badkamer en de tuin wordt opgeknapt/vernieuwd.
    Daarnaast willen wij 6.000 euro aflossen en als het dit jaar allemaal lukt met aflossen nog 1.340 met boete. Dan zijn wij van die hypotheek af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te lezen dat jullie hierover al nagedacht hebben. En wat een mooie doelen. Het is even door de verbouwing heen bijten, maar dan heb je ook wat :-)
      Voor wat het aflosdoel: heerlijk hoor, te weten dat je straks van één van je hypotheekdelen af bent. Waarom kiezen jullie er overigens voor wél boete te betalen (en wachten jullie niet tot het jaar er op voor het resterende deel)?

      Verwijderen
  4. We denken er soms een beetje over na. Maar nog niet concreet met cijfers etc. Dat kan pas bij onze financiële jaarafsluiting ;) en budget voor komend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf je blog volgen; je gaat er vast een item aan wijden ;-)

      Verwijderen
  5. deels.. mijn inkomen is totaal onbekend van te voren en ook mans overuren en dus utieindelijke salaris is nog onbekend.. uitgaan van mans basissalaris is echt te weinig.. ;) maar voor mij is gewoon niets in te schatten... dus concrete doelen maken we niet. wel wensen idd. buffer is op peil. wensen voor volgend jaar: tuin laten opknappen en buitenkant van het huis, de kozijnen enz laten verven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan mij voorstellen dat als het inkomen erg fluctueert het lastiger is om (concrete) doelen te stellen. Ik neem dan ook aan dat jullie die wensen één voor één uitvoeren, zodra er voldoende voor gespaard is? Of blijft het bij wensen :-)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews