zaterdag 23 januari 2016

Private lease: verstandig of niet?

In onze wekelijkse blog op dinsdag, die in het teken staat van budgetkeuzes, hebben wij onze autokosten al eens op een rijtje gezet. Deze kosten komen, samenvattend, neer op € 225,00 per maand. Als wij de huuropbrengst van SnappCar meerekenen, dan komen de maandlasten nóg lager uit: € 168,97. 

Inmiddels is het ruim drie jaar geleden dat wij onze auto - van destijds één jaar oud - kochten. De kleine, zuinige P.eugot 107 volstaat prima, heeft nog weinig onderhoud nodig en wordt geregeld verhuurd. Nu voelen jullie natuurlijk al een ' maar' aankomen :-)

De auto wordt er niet jonger op en zal op termijn meer onderhoud gaan vergen. De komende twee jaar misschien nog niet, maar daarna is de kans dat het onderhoud toeneemt reëel. Het is daarbij de vraag of deze onderhoudskosten wel zo exponentieel zullen stijgen. Wij verwachten dat dat reuze mee valt.
Daarnaast speelt natuurlijk ook dat onze zoon van nu tien jaar groter wordt. Als hij zijn vader achterna gaat, dan haalt hij met gemak de 1.90 meter. En geloof het of niet, Y. past met zijn ruim 2 meter als bijrijder in onze auto :-) Maar achterin niet, natuurlijk.

Het is goed om geregeld eens stil te staan bij de toekomstige situatie. 

Vervangen wij deze auto op het moment dat deze - volgens ons afschrijvingsmodel - is afgeschreven in 2019 voor eenzelfde type auto? Of moeten wij er dan voor kiezen, gezien de lengte van onze zoon, om een iets grotere auto te kopen? Totdat hij zestien is, zal hij echt nog wel geregeld met ons mee gaan. Past hij dan nog wel achterin een kleine P.eugot? In deze situatie betekent dat wij de afschrijving per maand nu al moeten verhogen. Een grotere auto kost nou eenmaal meer.
Een ander alternatief is natuurlijk de auto helemaal niet te vervangen en echt 'op' te rijden. Of in ieder geval tot het moment dat zoonlief er echt niet meer in past. Dat is financieel gezien het goedkoopste. Maar is dat ook het slimste?

Tegenwoordig komt ook private lease van auto's steeds meer in zwang. Als ik de maandelijkse autokosten - inclusief hetzelfde jaarlijks aantal te rijden kilometers, wegenbelasting, autoverzekering, benzine, afschrijving (over 7 jaar), pechhulp, APK en jaarlijkse onderhoudskosten - van € 225,00 per maand afzet tegen de private leaseprijzen van auto's uit hetzelfde segment als onze huidige auto, dan zijn wij met private lease zelfs nog goedkoper uit. Wij rekenen dan de huurvergoedingen van SnappCar niet mee, want een private lease auto mag je nou eenmaal niet verhuren. 
Dergelijke private lease auto's worden aangeboden tussen de  € 175,00 en € 250,00 per maand. Bovendien profiteren wij dan 'handje contantje' van de huidige inruilwaarde van onze auto, die momenteel rond de € 4.500,00 ligt. Bovendien staat de inmiddels afgeschreven waarde van de auto - van een soortgelijk bedrag - ook nog op een spaarrekening. In totaal komt er dan een bedrag vrij van € 9.000,00.
Maar wie regeert, ziet vooruit. Rekeninghoudend met een iets grotere auto, ligt de private lease prijs al snel tegen de € 300,00. Als je alle hiervoor genoemde componenten doorrekent voor een 'eigen auto', dan kom je daar ook al snel in de buurt. 

Het verdienmodel van de leasemaatschappij zit er natuurlijk daarin dat je een contract voor langere tijd (3 tot 5 jaar) afsluit, waarbij bij het einde van het contract de auto wordt ingeleverd en de inruilwaarde van deze auto op dat moment niet door ons besteed kan worden voor een nieuwe auto. De auto is van hen, de restantwaarde dus ook. Zij verkopen deze auto dan natuurlijk weer. Zie daar de winst voor de leasemaatschappij. 
Als gebruiker kun je natuurlijk wel weer opnieuw private leasen, waardoor je deze inruilwaarde dan ook niet nodig hebt. Maar wil je dat niet, dan moet je wel een som geld achter de hand hebben.

Als je het verdienmodel als gegeven beschouwd (lees: het accepteert) heb je als gebruiker in al die jaren er geen omkijken meer naar. Je weet wat je per maand betaald en waarvoor je het betaald. Dat 'ontzorgmodel' is natuurlijk niet nieuw (zakelijk leasen), maar best slim bedacht. 
Belangrijk detail is dat je er van bewust moet zijn dat je het contract zo lang financieel moet kunnen dragen. Verlies je je baan, dan is het wel handig om te weten of je het contract kunt afkopen en wat dat dan kost. Aangezien Y. in een sector werkt, waar er juist een te kort aan kwalitatief personeel is, zal dat voor ons niet zo'n vaart lopen.

Niet dat wij nu concreet een stap willen maken in het vervangen van onze auto of het private leasen van een auto, maar toch is er iets dat ons tegenhoudt bij deze laatste optie. Het is op zich niet eens de duur van het contract, hoewel het niet flexibel is om tussentijds van auto te wijzigen als de omstandigheden daarom vragen. Maar wat dan wel? Misschien wel omdat wij weinig mensen kennen met ervaring met private leasen. Zijn er addertjes, missen wij iets?

Wie heeft er ervaring met private leasen? Sta jij er voor open?

23 opmerkingen:

  1. Ik heb sinds een half jaar private lease en het bevalt mij erg goed, zelfs met een grote schade ging het leasebedrag niet gelijk omhoog, de kleine daling in wegenbelasting is ook keurig door berekend (wel 23 cent per maand) . Ik heb vooraf het afkopen van het contract ook doorgerekend, hoe langer je in de auto rijdt hoe lager dat bedrag wordt natuurlijk.
    Maar iemand van 2 meter past prima op de achterbank, want de hoeft niet recht te zitten, ik zit met mijn 1,85 ook in een mercedes vaak schuin. Er zijn maar heel weinig wagens met echt volwaardige ruimte voor lange mensen op de achterbank.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maartje, leuk dat je reageert! Fijn om te horen dat private lease jou zo goed bevalt en hoe jouw ervaringen tot op heden zijn. Wij hebben al wel gezien dat er veel bedrijven zijn zie het aanbieden, met idem dito veel voorwaarden.
      Mogen wij vragen waar jij jouw contract hebt afgesloten? Een reactie mag ook via ons mailadres

      Verwijderen
  2. Mijn vriend rijdt private lease, nu al meerdere jaren. Bevalt hem uitstekend. Ik ga nu voor mijzelf op een rijtje zetten of dit voor mij een goede optie is. De aanschafprijs van een auto is geen probleem, maar het is heerlijk om geen onverwachte kosten te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw reactie! Voor ons is de aanschafprijs evenmin een issue; we moeten dan simpelweg tot het moment van vervanging meer geld apart zetten (meer afschrijven). Juist een vast bedrag per maand, waarbij je geen onverwachte kosten meer hebt, is aantrekkelijk. Hieraan hangt natuurlijk ook een prijskaartje. De voorwaarden verschillen per private lease bedrijf ook sterk. Kortom: het is inderdaad zaak om het goed op een rijtje te zetten.
      Mogen wij vragen waar jouw vriend zijn contract heeft afgesloten? Een reactie mag ook via ons mailadres.

      Verwijderen
  3. private lease dan is het wel afgelopen met auto verhuren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt! Dit punt hadden wij ook al aangestipt in ons blog. Het is zeker een punt om mee te nemen in de afweging, met name omdat onze auto nu toch wel geregeld (1 tot 3 keer per maand) wordt verhuurd.

      Verwijderen
    2. Bij privatelease.com mag je je auto gewoon verhuren hoor via snappcar enzo. Staan een aantal verhuurbedrijven in het contract. Heb er toevallig net 1 afgesloten. En via groepveiling.com betaal je ook niet zoveel

      Verwijderen
  4. Ik heb er wel eens over nagedacht, maar het voelt toch weer als een lening. Met een zelf gekochte auto ben je flexibeler vind ik. Een kaart later of juist eerder een nieuwe auto is geen probleem dan. En aangezien wij kamperen is een kleine auto geen optie, daar krijgen we de spullen niet in en moet een vouwwagen getrokken worden.

    En dan iT je al snel in ee. Duurdere categorie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Feitelijk is het ook een lening. Misschien is het ook dat wel wat wij bedoelen met dat iets ons tegen houdt.

      Wij kamperen ook. Dat was lang de reden om een grote station te blijven rijden. In onze blog 'Budgetkeuze: autobudget' hebben wij uitgelegd waarom wij toch kiezen voor een kleine auto en het huren van een grote auto in de vakantie. Dan nog blijkt dat voordeliger :-))

      Verwijderen
  5. Hoi, leuke blogpost. Ik heb ook lang getwijfeld, maar uiteindelijk niet gedaan. Twee dingen hielden mij tegen. Ten eerste loop je inderdaad geen risico om kosten te maken als de auto stuk gaat, maar je loopt wel het risico dat je de maandelijkse lasten niet meer op kan brengen. Als zoiets gebeurd - en dat heb je nooit in de hand - en je de kleine lettertjes van de leasecontracten leest, leer je dat het absoluut wurgcontracten zijn. Beter kan je dan nog (in het licht van dit risico) een spiksplinternieuwe auto met een lening bekostigen. Als je de lening niet meer kan opbrengen kan je de auto immers verkopen en de lening (voor een deel) met de opbrengst bekostigen. Een tweede reden is voor mij geweest dat je weinig vrijheid hebt in hoeveel kilometers je rijdt. Je krijgt forse boetes opgelegd als je over het contract heen gaat. Dit kan je ook niet tussentijds verhogen/verlagen. Ik ben misschien ook wel pessimistisch ingesteld, maar ik slaap een stuk beter met mijn cash aangeschafte auto! Dan maar wat vaker langs de garage...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Dank je :-) Fijn om jouw afwegingen te lezen.
      De voorwaarden zijn per leasebedrijf inderdaad erg verschillend. De één is flexibel in bijvoorbeeld het aanpassen van de kilometers, de anders is juist heel star. Datzelfde geldt bij afkoop. Zo lazen wij zelfs ergens dat het contract bij overlijden gewoon doorloopt en door de erfgenamen overgenomen moet worden. Hoe verzin je het :-)

      Verwijderen
  6. Ik denk dat door de angst voor incidentele hoge onderhoudskosten veel mensen voor nieuwe of private lease auto's laat kiezen. Zelf ook nagedacht over private lease, maar juist de angst voor het niet meer kunnen opbrengen van de lease door onverwachte werkloosheid heeft me tegengehouden.

    Ik blijf daarom 2e hands rijden, maar heb de onderhoudskosten wel verlaagd door van dealer onderhoud naar "mannetje" over te stappen. Halveert bijna het uurloon tov dealer. Soms revisie of "huismerk" onderdelen ipv dure merk onderdelen en vervangende auto (7e hands 15 jaar oud ofzo) staat altijd klaar.

    Hoewel ik sterk afhankelijk ben van mijn auto. (20 min auto vs ruim anderhalf uur OV) voor woonwerk verkeer denk ik dat ik op lange termijn toch flexibeler en goedkoper ben met prive blijven rijden.

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En we rijden een grote B-klasse auto (Corsa) met bijna 28000 km per jaar voor ongeveer 30 cent/km alle kosten incl afschrijving en onderhoud meegerekend. Dat is bijna €700,- per maand, waar ik ongeveer €180,- per maand reiskosten van mijn werkgever voor krijg.

      Ook daar hangt af en toe een 400kg zware (geremde) aanhanger achter. Gaat prima zolang je daar niet mee in de bergen rijdt.

      Verwijderen
    2. Chris, leuk dat je reageert! Ook goed om jouw overwegingen te lezen. Wij komen meer en meer tot de conclusie dat flexibiliteit en de voorwaarden heel sterk per private lease contract verschillen.

      Ik las dit weekend nog een rapport dag uitgaat van een explosieve stijging van het aantal private lease contracten tot 2020. Eén van de redenen is de reden die jij noemt :-)

      Wij doen het onderhoud ook niet meer bij de dealer, maar bij een mannetje op het bedrijventerrein hier verder op. Hij levert echt goed werk, denkt mee en is inderdaad erg voordelig.

      Verwijderen
  7. Ik zou het gewoon eens naast elkaar zetten. Wat kost die auto per maand als ik hem zelf koop en wat als ik hem private lease? Dan zie je dat het niet veel uitmaakt. Als je echter meer kilometers gaat rijden, en wat opties aankruist zoals winterbanden, pechhulp en verlaging eigen risico, dan is zelf kopen een stuk goedkoper. Bijvoorbeeld, voor een contract van 4 jaar betaal je voor een peugeot 108 24 euro per maand voor winterbanden. Voor dat bedrag kun je 2 setjes winterbanden kopen in die 4 jaar en dan ben je nog voordeliger uit. In die dingen, daar zit de winst in voor de leasemaatschappij. Ik lees dat sommige mensen het fijn vinden om geen onverwachte uitgaven te hebben, maar die heb je meestal niet bij een nieuwe auto in de 1ste 4 jaar. Er zijn gewoon vaste prijzen voor onderhoudsbeurten bij de meeste merken en die vallen heel erg mee.

    Bas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bas, leuk dat je reageert!
      Zoals wij al schreven zit er qua prijs niet heel veel verschil in, behalve dat je voor datzelfde geld een nieuwe(re) auto rijdt. Maar daar is het ons niet om te doen.

      Wij hebben overigens een vergelijking gemaakt zonder extra pakketten. Extra pakketten, zoals winterbanden zijn inderdaad buiten proportioneel duur. Zo vroegen ze bij één private lease maatschappij voor een trekhaak € 19,00 per maand. Dat is over de contractduur van 4 jaar € 912,00. Wie doet dat? Wij zijn het met jou eens dat je dit veel beter zelf kunt regelen.

      Qua onderhoud verwachten wij met onze auto ook niet bijzonder hoge kosten. Dat is met een nieuwe auto niet anders, zoals jij ook al aangeeft. Althans niet de eerste vijf jaar.

      Verwijderen
  8. Hallo, allereerst wil ik graag zeggen dat je veel goede en bruikbare info geeft. Ik ben zelf namelijk ook de voor- en nadelen aan het afwegen. Door dit artikel te lezen weet ik nu wel wat ik ga doen. Bedankt! MvG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bernard, bedankt voor jouw reactie en het compliment! :-) Fijn dat wij jou verder hebben kunnen helpen. Dat is dan een mooi neveneffect van dit blog.
      Mag ik dan ook vragen wat je gaat doen?

      Verwijderen
  9. Ik ben sinds kort een private lease contract aangegaan bij http://www.leendertvdborn.nl/nissan/ voor een Nissan Qasqai. Ik moet je zeggen dat ik het er mee eens ben wat de inruilwaarde betreft, alleen ben ik zo blij met het idee van private leasen dat ik bij afloop van het contract gewoon weer ga leasen. Inruilwaarde is dan overbodig. Verder is het een auto die zeer flexibel is en baanzekerheid heb ik ook wel. Gelukkig maar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pieter, bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Fijn dat het jou zo goed bevalt!

      Zo lang je na de private lease periode opnieuw eenzelfde contract afsluit hoef je je inderdaad geen zorgen te maken over inruilwaarde. De restantwaarde van de auto, na het aflopen van het private lease contract, is de winst voor het bedrijf waarvan jij de auto hebt geleaset.

      Verwijderen
  10. Ik ben ook aan het overwegen een lease contract aan te gaan. Qua kosten maakt het niet zoveel meer uit en je kan wel een leuke auto blijven rijden. Let er wel op als je een contract aangaat dat de maatschappij bij Keurmerk Private Lease is aangesloten. Zij staan garant voor een eerlijk contract. Verder zit opzegging zonder kosten bij baanverlies, overlijden, scheiding en grote wijziging in je financiële situatie hier bij ingesloten. Ik ben nu enthousiast en denk dat ik het ga proberen. Gerard

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ikzelf heb hele goede ervaringen met het leasen van zowel auto's als apparatuur voor mijn bedrijf. het is verbluffend om te zien dat je de nieuwste technologie kan krijgen voor weinig per maand. ook is het voordeel dat het apparaat nooit van jouw wordt en dus de reparatie wordt betaald door de lease partij indien dit niet naar jouw schuld is. ikzelf heb bij de website: www.24leasedeal.nl alles geleased.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ikzelf heb hele goede ervaringen met het leasen van zowel auto's als apparatuur voor mijn bedrijf. het is verbluffend om te zien dat je de nieuwste technologie kan krijgen voor weinig per maand. ook is het voordeel dat het apparaat nooit van jouw wordt en dus de reparatie wordt betaald door de lease partij indien dit niet naar jouw schuld is. ikzelf heb bij de website: www.24leasedeal.nl alles geleased.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews