donderdag 18 augustus 2016

Lezersvraag: hoe hebben wij de opvang van onze zoon geregeld?

In reactie op onze blog van vóór onze vakantie stelde Life4Mama de volgende vraag:

'Oja, dat wilde ik nog vragen. Jullie zoon is dacht ik 10 jaar. Hoe doen jullie dat met opvang in de vakanties en na school? Of kan hij al alleen thuis etc? Want kinderen hebben 12 wk vakantie en ouders vaak maar 5 ofzo.'


Nu wij net vóór de vakantie een andere keuze in de opvang van onze zoon hebben gemaakt, is dit een goed moment om zowel hier op in te gaan als op de vraag van Life4Mama.

Context

Mijn vrouw, X., werkt 27 uur als pedagogisch medewerker in de kinderopvang. Zij werkt drie dagen per week: dinsdag, woensdag en donderdag. Een snelle rekensom leert dat zij dan inderdaad 9 uur per dag werkt. Pittige dagen. De vrijdag en maandag heeft zij dan ook echt nodig om bij te komen :-) Mij zouden ze na een halve dag al kunnen afvoeren, maar dat terzijde.
Ik heb een contract van 38 uur, maar werk feitelijk 40 uur. In ruil daarvoor krijg ik, naast 26 vakantiedagen, nog eens 13 ATV dagen. Tel ik daarbij de dagen op, die ik tot vorig jaar opbouwde als gevolg van mijn leeftijd en de lengte van mijn dienstverband, dan heb ik jaarlijks 'recht' op maar liefst 42 vakantiedagen. Een luxe, ik weet het :-) Meestal houd ik er een kleine 10 per jaar over. 
Door mijn beperkte aanwezigheid in de afgelopen twee jaar, als gevolg van herstel van een drietal operaties, is het aantal vakantiedagen extreem opgelopen. 
Begin dit jaar had ik nog 65 vakantiedagen staan. 

Het zal jullie dan ook niet verbazen dat ik sinds de geboorte van onze zoon - op de dagen dat mijn vrouw werkt - vaak voor opvang zorg. In vakanties en op studiedagen, maar ook een vaste dag in de week was ik op tijd bij school om M. op te halen. Sinds mei van dit jaar neem ik een vakantiedag per week op en ben ik op woensdag zelfs de hele dag vrij.

Het is - sinds de geboorte van M. - een bewuste keuze, omdat ik het belangrijk vind om tijd vrij te maken om voor onze zoon te zorgen, samen herinneringen te maken. Ik heb genoten van die tijd, en doe dat nog steeds volop!

Opvang van onze zoon na school

Maandag en vrijdag is X. dus thuis. Tot mijn uitval, nu bijna twee jaar geleden, zorgde ik er voor dat ik elke dinsdag op tijd op het schoolplein stond. Op de woensdagen paste in die tijd in ene week mijn vader op, in de andere week pasten mijn schoonouders op onze zoon, en later in combinatie met de zoon van één van de zussen van X.. Op donderdagen ging hij naar de Sport BSO, welke op de voetbalvereniging is gevestigd waar hij zelf ook voetbalde. Bekend terrein, en veel vriendjes om mee te spelen.

Tijdens mijn herstelperiodes werd er niet meer op woensdagen opgepast. Wél ging onze zoon donderdag naar de BSO. Financieel gezien was het het meest aantrekkelijk om dat stop te zetten. Maar dat wilde hij pertinent niet. Samen spelen met zijn vriendjes, voetballen. Wij hebben het dan ook zo gelaten. Het gaf Y. ook de gelegenheid om rust te pakken.

Toen ik in het voorjaar aan het re-integreren was, hebben wij gekeken naar hoe wij de opvang zouden regelen, nu er op de woensdagen niet meer wordt opgepast. Daarnaast gaf onze zoon in het late voorjaar aan dat hij niet meer naar de BSO wilde. Hij is natuurlijk nu ook weer twee jaar ouder; hij is nu tien en een half jaar oud (dat halve jaar vind hij zelf heel belangrijk).
Tijdens de re-integratie periode was hij al geregeld een uurtje of twee thuis. En dat ging, met de gemaakte afspraken, meer dan prima.
Daarnaast hebben wij op die specifieke dagen een achtervang geregeld: een moeder van een vriendje hier op het plein, waar hij veel mee speelt. Zij is bewust thuisblijfmoeder. Maar om hem nu op meerdere dagen een uur of twee alleen te laten... Het blijft een kind, dat aandacht en liefde nodig heeft.

Daarbij spraken wij af dat wij vóór de zomervakantie de situatie samen zouden evalueren. Kort voor de vakantie hebben wij het hierover gehad. M. gaf aan dat hij op dinsdag- en donderdagmiddag op zich best een uurtje of twee thuis alleen kan blijven, maar dat hij twee dagen wel wat veel vindt. Dat hij onze aanwezigheid mist. Daarbij gaf hij ook aan dat hij graag toch weer naar de BSO zou willen, weliswaar een andere BSO waar ook andere vriendjes van hem naar toe gaan. 

Wij hebben dan ook besloten hem weer aan te melden voor één middag BSO. Na de schoolvakantie gaat hij hier op dinsdagmiddag naar toe. Zoals gezegd ben ik in ieder geval tot het einde van het jaar op woensdagen vrij. Donderdagmiddag blijft hij wel twee uurtjes alleen thuis. Dat vind hij prima. Ik begin dan wel vroeg, zodat ik op tijd weer thuis ben.

Opvang van onze zoon tijdens de schoolvakanties en studiedagen

Toen ik onze zoon net voor onze vakantie weer aanmeldde bij de BSO ging ik eigenlijk uit van een contract zonder opvang in de schoolvakanties en/of op studiedagen. Een dergelijk contract namen wij in het verleden ook af. Dat was financieel ook altijd het meest gunstig. Bovendien is er altijd wel opvang te regelen: of wij zijn zelf thuis (nemen vakantiedag op) of de zus van Y. of zussen van X. willen oppassen. 
Bij het maken van de berekeningen viel mij op dat - blijkbaar door de nieuwe impuls die onze regering geeft via de verhoogde kinderopvangtoeslag - er maar een heel miniem verschil is tussen een contract met en zonder opvang tijdens schoolvakanties en/of studiedagen. Het scheelt slechts een paar euro per maand.

Best vreemd eigenlijk dat je zoveel meer toeslag krijgt als je voor de optie met opvang tijdens schoolvakanties en studiedagen kiest, terwijl ik bij de optie, waarbij ik geen opvang tijdens de vakantie afneem, ook nog eens zelf vakantiedagen moet opnemen. Wij kiezen dan ook in overleg met M. voor de eerstgenoemde optie.

Hoe heb jij de opvang voor jouw kinderen geregeld?

4 opmerkingen:

  1. Leuk deze uitgebreide inkijk! Ik ga 2 dagen werken. Hierdoor gaat de jongste 2 dagen naar Kdv en de andere twee naar de bso. Plus nog studiedagen die op mijn werkdagen vallen. En de middelste elke maand een margedag. We hebben een 40 weken contract maar kunnen extra uren aanvragen (flex) voor de vakanties of vrije schooldagen. Ideaal zo.
    Wij hebben geen familie in de buurt en voor 3 kinderen andere oppas regelen is niet zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ben wel even benieuwd wat je onder een 'margedag' verstaat? Het regelen van oppas voor drie kinderen is zondermeer een grotere uitdaging dan voor één kind.

      Verwijderen
    2. Een margedag is eens per maand in de kleuterklassen, omdat de kinderen daar teveel uren maken volgens de regelgeving. Ze hebben dezelfde tijden als kinderen in hogere klassen omdat het een 'streekschool' is, en komen daardoor te hoog uit. De optie was elke vrijdag vanaf 12u vrij, of eens per maand een hele vrijdag. Ouders kozen massaal voor eens per maand. Ik was blij met die uitkomst want dat is voordeliger voor mij (aangezien ik vrijdags werk)

      Verwijderen
  2. wat een luxe. man werk t ook offifcieel 38 uur, maar vaak zijn het er 50... soms nog meer... en helaas geen tijd voor tijd, geen tijd om de uren op te nemen nl ;) (maar dus wel maandelijks extra inkomen door zijn overuren.. gelukkig maar)
    hij ziet de kinderen doordeweeks dus pas vanaf 17/17.30.. ;) (maar kan als het nodig is wel makkelijk vrijnemen!! )

    Zelf werk ik vanuit huis als gastouder, dus ik breng en haal onze kinderen zelf naar/van school, met alle opvangkinderen samen. wat geregel en goed plannen met slaapjes en flessen etc, maar ideaal :) (en dus ook alle andere afspraken zoals wekelijks logopedie, om de 3 mnd orthoptist, soms huisarts)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews