zondag 28 februari 2016

Klagen helpt!

Afgelopen week bezochten wij - sinds lange tijd - de 'drive-through' van een lokaal maar bekend fastfoodrestaurant. Daar waar ze vroeger nog meneer tegen je zeiden :-) Gezond is het niet, maar zo af en toe wel heel erg lekker.

Vlak voor ons bezoek zagen wij een aanbieding, waarbij twee Meastro menu's voor € 10,00 werden aangeboden. Na het opnemen van de bestelling werd het totaalbedrag getoond. Geen aanbieding, maar de normale prijs. De medewerker bleef bij hoog en laag beweren dat de aanbieding alleen geldig was in combinatie met hun app. Wat doe je dan? Met een grote rij auto's achter je? En je telefoon ligt ook nog eens thuis, waardoor je het niet kunt controleren? 
Wij betaalden, maar namen het ons voor om contact op te nemen met de klantenservice. De klantenservice was heel duidelijk: de aanbieding geldt zonder enig voorbehoud. De melding werd doorgezet naar de betreffende franchise-vestiging. 

Nog geen half uur later belde het opperhoofd van deze vestiging. Met alle welgemeende excuses van dien. Bij een volgend bezoek moeten wij hem even bellen op zijn mobiele telefoon en krijgen wij twee menu's gratis :-) Dat hoeft niet op korte termijn. 'Een maand later mag ook, dat onthoud ik wel.'. Nu bezoeken wij echt niet maandelijks (de vestiging van) deze fastfoodketen, maar misschien moeten wij er nu niet te lang mee wachten, vóórdat hij het wel vergeet:-)

Klagen heeft dus zin. Dat ondervonden wij ook van de week, toen wij een naar onze mening onterechte boete van PostNL opgelegd kregen. Vorig jaar kwam het resultaat van een ingediende klacht wel boven alle verwachtingen uit.

Volgens de personeelscondities van Y. hebben wij recht op 0,2% personeelskorting op onze hypotheek. De werkgever van Y. is een volledige dochter van de bank waar wij onze hypotheek hebben lopen. Dus diende Y. een aanvraag hiervoor in. 
De medewerker, die de aanvraag in behandeling nam, gaf aan dat het geregeld zou worden. Toen de wijziging uitbleef, deed Y. navraag. Bij navraag bleek dat pas mogelijk te zijn bij het aflopen van de rentevastperiode (eind 2019). Dat staat echter niet als voorwaarde beschreven. De medewerker adviseerde Y. een formele klacht in te dienen, 'omdat ze dan altijd wel overstag gaan'. En wat schetste onze verbazing? Een andere medewerker, die werd toegewezen aan dit klachtendossier, zorgde er voor, in de vorm van een 'uitzondering', dat de wijziging alsnog werd doorgevoerd door middel van een omzetting van de hypotheek. 
Saillant detail is dat op de offerte, naast de net toegekende 0,2% personeelskorting en al eerder toegekende 0,2% huisbankierkorting, ook nog eens 0,2% extra korting werd gegeven tot het einde van de rentevastperiode. Een korting van in totaal 0,6% in plaats van 0,4%. Zo daalde onze rente van 5,35% naar 4,75%.
Per saldo een klein voordeel, want de inleg op de bankspaarhypotheek ging als gevolg van deze rentedaling wel omhoog. Toch leverde het een besparing op van bijna € 60,00 bruto per maand. Dus maar wel snel getekend :-)
Als klap op de vuurpijl kregen wij voor 'al het ongemak' nog € 100,00 onkostenvergoeding in het kader van rentederving aangeboden. Het moet niet gekker worden...

En zo zie je maar weer dat klagen loont. Overigens willen wij nog wel opmerken dat wij eigenlijk heel terughoudend zijn hierin, alleen klagen als wij oprecht vinden dat ons 'onrecht' is aangedaan, het meer een principekwestie is dat wij in ons gelijk staan. Als je blijkbaar 'een grote mond' hebt, levert dat voordeel op. Het spreekwoord 'Een brutaal mens heeft de halve wereld' is dus waar.
Maar zo zitten wij niet in elkaar, althans niet van nature.

Klagen jullie wel eens en wat levert dat dan voor resultaat op?

2 opmerkingen:

  1. Het komt niet vaak voor, maar ik klaag wel als het een goede reden heeft. Fijn dat jullie er toch 60 euro per maand op vooruit gaan. Tot aan het einde van de baan van Y, natuurlijk.
    Er zijn bij banken veel reorganisaties, hebben jullie je al verdiept in wie er wel en wie er niet weggaan bij een reorganisatie?
    Blijven aflossen heeft zin! Je bent niet gebonden aan je baan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dan zitten wij op een lijn voor wat betreft ons klaaggedrag :-)

      Wij zijn ons er goed van bewust dat de korting tijdelijk is, in ieder geval voor één deel van de korting tot het einde van de looptijd van de rentevastperiode. Het overige, kleine deel van de korting geldt inderdaad tot einde van het dienstverband van Y. Wij zijn er ook niet van afhankelijk; kunnen best zonder. Maar ik ken ook situaties waarbij de korting een zodanig groot component van het inkomen uitmaakt, dat men vast zit in de gouden kooi. Dat is ook niet goed, want zo blijft men zitten in plaats van zichzelf te ontwikkelen. Totdat je er uitvliegt met een reorganisatie. Dat heb je een groot probleem.

      Het bedrijf waar Y. werkt is geen bank, maar wel er aan gelieerd. De laatste reorganisatie was 3 jaar geleden. Y. zat toen ook in de OR en heeft van heel dichtbij meegemaakt wat dit kan betekenen voor medewerkers en hun gezinnen.
      Gelukkig zit Y. in de hoek van de ICT waar volop werk is. Wij maken ons niet zulke grote zorgen :-)

      Verwijderen

Totaal aantal pageviews