donderdag 25 februari 2016

Boete PostNL: de uitspraak

Zondag schreven wij over een door PostNL opgelegde boete, omdat een eerder ontvangen poststuk onvoldoende gefrankeerd zou zijn. Wij vroegen aan jullie wat jullie zouden doen: betalen, contact opnemen of laten liggen en kijken wat PostNL er voor vervolgacties aan verbindt. En die reacties kregen wij, zelfs van een postbode uit Amsterdam :-)
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen, tips en adviezen!

Diezelfde avond hebben wij via de website van PostNL bezwaar ingediend. Binnen twee werkdagen zouden wij bericht ontvangen. Het werden er uiteindelijk drie.
Vanavond werd Y. door de klantenservice van PostNL gebeld dat zij onze klacht hadden ontvangen. De medewerker vertelde ons dat wij de boete niet hoeven te betalen, omdat wij niet gevraagd hebben om een onvoldoende gefrankeerd poststuk. Wij kunnen de boetekaart met een opmerking weer terugsturen. De opmerking of dat dan niets kost - en de kwijtschelding niet veel beter direct in het systeem vastgelegd kon worden - slikte Y. nog maar net in :-)

Y. was nog wel zo bij de les om te vragen waarom de opgelegde boete niet tegelijkertijd met het poststuk wordt aangeboden. In die situatie heb je nog de keuze om het poststuk wel of niet te accepteren. Het antwoord hierop was duidelijk, maar tegelijkertijd verwonderde ons het ook. 
Vroeger, zo vertelde deze medewerker, werden de controles door een persoon handmatig uitgevoerd. De boete werd dan aan het poststuk gehecht. Tegenwoordig is de procedure gewijzigd en is deze controle geautomatiseerd. Gevolg hiervan is dan wel dat - maximaal vijf werkdagen na bezorging van het onvoldoende gefrankeerde poststuk - de boete apart volgt. Dat is een keuze, maar naar onze mening is dat in ieder geval vanuit het klantperspectief geen verbetering. Vervolgens vertelde Y. dat deze huidige procedure dan tegenstrijdig is met de instructies op de website van PostNL. Of deze nog aangepast worden. Dat kon deze medewerker niet echt waarderen. Gemiste kans, zullen wij maar zeggen :-)

Dus: heb je een boete ontvangen naar aanleiding van een eerder bezorgd onvoldoende gefrankeerd poststuk? Neem dan contact op met de klantenservice van PostNL en vraag om de boete kwijt te schelden. 

Case closed :-)

6 opmerkingen:

  1. Dat is fijn zeg! Leuk ook dat jullie dit met ons gedeeld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zei het toch: je herkent je hier niet in en je gaat het dus niet betalen:-):-).

    Vr. groet, de postbode uit Amsterdam.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om te weten!

    (ik heb al twee keer zo'n boete ontvangen...)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews