dinsdag 16 februari 2016

Budgetkeuze: televisie, internet en vaste telefoon

Deze week staat in de schijnwerpers: televisie, internet en vaste telefoon

Uit onderzoek van de MediaMonitor is het aantal (alles-in-één)pakketten, bestaande uit televisie, internet en vaste telefoon, het afgelopen weer toegenomen. Daarentegen verandert het kijkgedrag ook nadrukkelijk: er wordt steeds meer online gekeken, bijvoorbeeld via apps voor telefoon en/of tablet van de televisieaanbieder zelf of via aanvullende diensten als Netflix, Videoland, NLZiet (Uitzending gemist, RTL XL en Kijk van SBS) en Play van KPN.
Nu zijn dat nog allemaal aanvullende, aparte diensten, waarvoor in veel gevallen nog apart betaald moet worden naast het alles-in-één pakket of losse televisieabonnement.
Interessante ontwikkelingen wat ons betreft, nu het online en on demand tv-kijken steeds volwassener wordt en meer mogelijkheden biedt. 

Dat het tv-gedrag veranderd zien wij met name bij onze zoon en zijn vriendjes, die meer een meer via YouTube naar vlogs kijken of steeds meer gebruik maken van on demand tv. Live tv kijken is een zeldzaamheid. En zelf merken wij dat ons tv-gedrag ook beetje bij beetje veranderd. Wij kijken veel meer series, bijvoorbeeld via Netflix, en tv-programma's die wij interessant vinden kijken wij terug. Enkele programma's, zoals Wie is de Mol, het nieuws of voetbalwedstrijden, volgen wij nog wel live. 

Wij zijn er van overtuigd dat in de nabije toekomst deze diensten zullen samensmelten tot één dienst, waarbij je (de meest gangbare zenders) live en on demand programma's, series en films kunt terug kijken op diverse apparaten, zoals tv, telefoon en tablet. Of zelfs vooruit kunt kijken. NLZiet en Play van KPN is daar een eerste aanzet toe.

Wat is opvalt is dat de kosten van alles-in-één pakketten zo verschillen, en zelfs de laatste jaren gestegen zijn.
Sinds wij in ons huidige huis wonen, kunnen wij gebruik maken van glasvezel. 
Het alles-in-één pakket van Telfort dat wij momenteel hebben kost € 45,00 per maand. Hetzelfde pakket bij KPN, waar Telfort een volledige dochter van is, kost € 60,00 per maand. Dat is nogal een verschil! Waar zit dat dan in?
Ook de prijzen van pakketten op basis van (A)DSL verschillen nogal. 

Natuurlijk is de keuze - en daarmee de mogelijkheid om over te stappen naar een andere aanbieder - sterk afhankelijk van waar je woont. Soms ben je gewoon gebonden aan één aanbieder.

Toch loont het ook dan om naar je bestaande abonnement te kijken. Zo is bij de ouders van X. alleen Ziggo beschikbaar. Het abonnement liep al jaren en jaren en tegen een oud-tariefplan. De nieuwe pakketten zijn nu uitgebreider en goedkoper. In plaats van dat een bedrijf hun klanten zelf hiervan op de hoogte brengt, moet je blijkbaar zelf alert zijn. Eén telefoontje, en het was geregeld. Zo besparen zij nu ruim € 20,00 per maand.

Maar, in situaties waarbij er keuze is uit meerdere aanbieders blijkt er weinig animo te zijn om over te stappen. Uit een ander onderzoek van van de MediaMonitor blijkt dat 29,8% niet van plan is om over te stappen en 43,9% geeft aan waarschijnlijk niet over te zullen stappen. Dat is toch bijna driekwart van alle abonnees. 

Weet jij of je te veel voor jouw (alles-in-één)pakket betaald? En is jouw kijkgedrag ook veranderd?


Bron: MediaMonitor:
Tevredenheid over televisiepakketten (2015)
Diversiteit van televisiepakketten (2015)
Leuk leesvoer voor een druilerige zondagmiddag :-)

11 opmerkingen:

  1. Hier op het platteland heb je niet veel opties. Ik zou dolgraag glasvezel willen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De keuze is er inderdaad erg beperkt, net zoals bij de ouders van X. waarover wij schreven. Maar, je het wordt meer en meer aangelegd, ook in kleinere dorpen. Het is een kwestie van tijd voordat het grootste gedeelte van Nederland wordt aangesloten...

      Verwijderen
  2. Het is helemaal waar dat het kijkgedrag sterk is veranderd de afgelopen jaren, zo ook bij ons.
    Inmiddels hebben wij de vaste telefoon en kabeltelevisie de deur uit gedaan. Dat was een besparing van bijna 45 euro per maand! Wij kijken uitsluitend nog films en series via internet (bijv Netflix).
    Die maandelijkse besparing gebruiken wij weer om de hypotheek extra af te lossen...
    Groetjes, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merel, leuk dat je reageert! Knap hoor dat jullie deze beslissing hebben genomen en de besparing voor het extra aflossen van de hypotheek.

      Wij denken er ook regelmatig over na om het televisieabonnement de deur uit te doen. Maar op de één of andere manier is de drempel nog te hoog. In ieder geval voor wat betreft de besparing. Glasvezel zonder tv en telefoon is slechts 6 euro goedkoper dan het all-in pakket. Het is 6 euro, dat is waar, maar toch...

      Verwijderen
  3. Wij hebben al 6 of 7 jaar geen tv meer, en ook al een paar jaar geen vaste telefoon meer. Wij kijken ook weinig tv (bespaart veel kostbare tijd).
    Soms kijk ik wel eens iets van uitzending gemist. Maar dat is zelden. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind knap dat je deze keuze hebt gemaakt. Wij denken er ook regelmatig over om het televisieabonnement op te zeggen. Maar toch is er een drempel. n ieder geval voor wat betreft de besparing. Glasvezel zonder tv en telefoon is slechts 6 euro goedkoper dan het all-in pakket. Het is 6 euro, dat is waar, maar toch... Het geeft wellicht ook aan hoe 'verslavend' het is, tv kijken. Het opzeggen levert een in ieder geval een boel vrije tijd op :-)

      Verwijderen
  4. Wij hebben 2-in-1. TV en internet, via Telfort, ADSL. Omdat we ook via Telfort mobiele telefonie hebben betalen we nu 29 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Kijk, dat is interessant, zij het dat wij inmiddels glasvezel hebben van Telfort en niet meer terug willen. Wel heb ik bewust mijn mobiele abonnement overgesloten naar Telfort, zodat ik net als jullie € 5,00 combivoordeel heb op het pakket. Dat scheelt toch weer...

      Verwijderen
  5. Ik kan niet zo'n pakket nemen, omdat hier alleen schoteltv is. Dat is best zonde, want daardoor ben ik wel wat duurder uit. Ik betaal sinds begin dit jaar 19.99 voor tv (was 17,99), Voor de rest betaalde ik eerst een paar maanden €40 en nu zit dat weer op €50. Dat betaal ik wel zakelijk, dus geldt als kostenpost en ik kan de btw weer aftrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je (heel) afgelegen woont, zijn de keuzes inderdaad ook een stuk beperkter. Alle losse diensten tikken dan toch aan. Slim dat je de rest zakelijk betaalt; dat drukt toch een beetje de kosten.

      Verwijderen
  6. Per 1 maart stappen wij over en gaan dan internetten, bellen en tv kijken via de kabel. Ik vind dit heel eng. Ik hou van risico spreiden. Vroeger had ik internet, tv en telefoon apart maar dat werd te duur. Toen deed ik internet en telefonie bij elkaar en tv apart via de kabel. En vanaf volgende maand dus alles via de kabel. Dit omdat de kinderen klagen over de kwaliteit van het internet (valt regelmatig uit). En ik merk dat ik regelmatig telefonisch niet bereikbaar ben via het vaste nummer. Dat is een absolute no-go ivm mijn bejaarde moeder en gehandicapte zoon. Wij hebben de eerste paar maanden een introductiekorting. Daarna betalen wij bijna 46 euro per maand voor het goedkoopste pakket.

    BeantwoordenVerwijderen

Totaal aantal pageviews