donderdag 31 augustus 2017

Budget uitvaart: laat je niet kisten door de commercie

Geen advertorial!

Van de week las ik in de digitale versie van het Algemeen Dagblad een interview over een voordelige en persoonlijke uitvaart. Beter bekend als de 'budget uitvaart'. Het blijkt om een nieuw boek te gaan van bespaardeskundige Marieke Henselmans. Een (werk)boek met de titel 'Laat je niet kisten door de commercie'.

Hoewel dit boek medio september pas in de winkel ligt, trok het wel mijn aandacht. Want, in mijn twee blogs over de nieuw afgesloten overlijdensrisicoverzekering stel ik mijzelf al de vraag of wij onze uitvaartverzekeringen nog wel moeten houden. Het punt is dat ik vanaf mijn geboorte een uitvaartpolis heb met een dekking die naar de maatstaven van vandaag erg goed is. 


Al diverse keren is mij geadviseerd - door diverse verzekeraars - deze polis met een premie van een paar euro nooit te beëindigen. De aangepaste uitvaartpolis van mijn vrouw en zoon, afgesloten bij de geboorte van onze zoon, is een stuk minder riant. Maar waarom blijven betalen als de nieuw afgesloten overlijdensrisicoverzekering voldoende ruimte biedt om deze kosten te dekken?

Los van het gegeven dat de nieuwe overlijdensrisicoverzekering voldoende dekking heeft om een uitvaart te kunnen betalen, is dat geld natuurlijk niet meteen beschikbaar na overlijden. Nu zal de factuur van de uitvaartondernemer - in het geval dat wij geen uitvaartverzekering meer hebben - ook niet meteen de eerste dag op de mat liggen. Als de kosten echt beduidend lager liggen dan een reguliere uitvaart, dan is het zelfs het overwegen waard om het bedrag te sparen in plaats van een uitvaartverzekering af te sluiten.

Wat sterk mee speelt is dat na een overlijden van een dierbare - en dit hebben wij helaas van heel dichtbij meegemaakt - je hoofd niet staat naar allerlei regelzaken. Het kan dan fijn zijn om dat uit handen te geven. Maar daar hangt dan wel een kostenplaatje aan. De belangrijkste tip die Marieke geeft is: bel niet direct de uitvaartondernemer. Overleg eerst met de familie en/of vrienden.
Het punt dat Marieke in dit interview maakt is dat nabestaanden andere keuzes maken als een uitvaartondernemer in het spel is, en daarbij niet zo op het financiële plaatje letten. Uitvaartondernemers hebben er ook zelf baat bij om het maximale bedrag van de uitvaartverzekering uit te nutten, en bij voorkeur nog iets meer. Hierdoor is een uitvaartverzekering een stuk duurder dan nodig is. Zij stelt dat een gemiddelde uitvaart al snel € 8.000,00 kost. Dit kan volgens haar een heel stuk goedkoper, variërend van € 1.250,00 tot € 3.750,00. Het bij het boek te bestellen werkboek bevat instrumenten om zelf uit te zoeken en te beschrijven hoe de uitvaart er uit moet komen te zien. Ik kan mij zo voorstellen dat de nabestaanden dan zelf het meeste regelen.

Het geeft in ieder geval stof tot nadenken. Het lijkt mij een interessant boek, maar de aanschafprijs van € 17,99 schrikt mij een beetje af, temeer omdat je het werkboek (€ 9,99) los van het boek moet aanschaffen. Al zal een groot deel van deze informatie - en een stappenplan - ook vast op internet te vinden zijn. Of even wachten totdat het boek in de bieb ligt, en het werkboek los aanschaffen :-) 

Heb jij jouw uitvaartwensen in kaart? En zou jij voor een budget uitvaart kiezen? 

22 opmerkingen:

  1. €17,99 hoeveel procent is dat van een goedkope uitvaart van €3000,-... ongeveer 0.5% Ik heb dit boek direct bij voorinschrijving besteld, twee keer met een uitvaart onderneming te maken gehad, de steen koste al €3000,- ik wil echt voorbereid zijn als ik of mijn man overlijden en onze kinderen niet op kosten laten jagen door echte verkopers die inspelen op schuldgevoel en emoties. En je mag veel meer zelf regelen dan zij je vertellen. Dus een schijntje in mijn ogen dat boek en werkboek.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bieke, bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Je hebt ook een punt hoor, als je de aanschafprijs afzet tegen de kosten van een uitvaart. Weet jij, bij jouw weten, of het werkboek van 9,95 apart van het boek besteld moet worden? BOL.com wekt die indruk wel.

      Verwijderen
    2. apart bestellen en dan invullen, zodat jouw nabestaanden precies weten wat je wilt, het boek is gewoon voor waar je de informatie kunt halen en wat mag en niet.

      Verwijderen
  2. De hele uitvaart kunnen de nabestaanden regelen. Aangifte op het gemeentehuis, zelf een kist bestellen, wordt in de avond gebracht etc. Zelf de overledenen verzorgen.
    Dan hebben de nabestaanden iets belangrijks te doen. Ook zaken in de kerk of andere ruimte kan de familie regelen. Bloemen regelen, bloemstuk maken. Mijn uitgangspunt is dat ik mijn uitvaart zo goedkoop mogelijk maar wel mooi wil hebben. Mijn familie is al op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert op mijn blog! De afgelopen week heb ik ook al de nodige informatie gezocht, en er blijkt veel meer mogelijk dan ik dacht. Goed dat jouw familie al op de hoogte is van jouw wensen. Ik ga mij er de komende tijd in verdiepen.

      Verwijderen
  3. Iedere uitvaartondernemer heeft een boekje liggen waarin jij jouw wensen kenbaar kunt maken.

    Dusss....
    Boekje invullen en bewaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar dacht ik ook nog aan, goed dat je het zegt. Zal hetzelfde principe hebben als het genoemde werkboek. Het boek zelf (of informatie op internet) is denk ik juist een eyeopener, omdat veel mensen niet weten wat er allemaal mogelijk is, in die zin wat je allemaal zelf kunt en mag regelen. Van de week hier al even wat meer over gelezen, en ik heb mij verbaasd over hoeveel je zelf kunt en mag doen. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat er geen wettelijke regels zijn, op een aantal gemeentes na met verouderde wetgeving, voor het vervoeren van een overledene.

      Verwijderen
  4. Kijk naar je sociale omgeving voordat je hierover beslissingen neemt, want wat de een kan, kan de ander niet. Wij hebben gezien hoe ons licht autistische volwassen kind heeft gereageerd bij het overlijden van een naast familielid. We voorzien dat de praktische steun van een uitvaartondernemer zeer nodig zal zijn. We regelen nu al heel veel zaken zelf onder meer het kopen van het graf. En zijn lid van een cooperatie die empatische en flexibele uitvaartondernemers in dienst heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie. Ik vind dit een goede aanvulling op mijn blog. Hier heb ik zelf nog onvoldoende bij stil gestaan, al ben ik nog niet goed en wel begonnen om mijzelf in te lezen. Fijn om te lezen dat jullie hier al bewuste keuzes in hebben gemaakt!

      Verwijderen
  5. Volgens mijn verzekeraar was ik zwaar onderverzekerd en moest ik echt de verzekering verhogen, om dat duidelijk te maken stuurden ze mij een lijst met dingen waar ik rekening mee moest houden, nou die lijst was inderdaad heel handig, maar niet met het voor hen beoogde effect, zo stonden er allerlei zaken in waar ik helemaal niets mee had, omdat ik uit een heel kleine familie kom en niet veel vrienden en kennissen heb. Zo was er de advertentie in de krant, wat mij betreft totaal overbodig, net als het groot aantal rouwkaarten , volgautos, kosten voor catering en bloemen.Die verzekeringen gaan uit van het idee dat iedereen er een uitgebreide gelegenheid van willen maken, maar ik en ook mijn familie zit niet te wachten op de aanwezigheid van allerlei mensen die je bij leven ook niet ziet. Bovendien ben ik in het dagelijks leven een voorstander van soberheid en eenvoud en weten mijn naasten dat ik dat ook bij mijn overlijden graag wil. De enige reden dat er enige aandacht aan mijn overlijden besteed moet worden is voor de rouwverwerking van naasten. Toen ik alle punten die ik overbodig acht geschrapt had , bleek dat mijn verzekering ruim voldoende was om de kosten te dekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Ik denk, net zoals jij dat al beschrijft, dat mensen onvoldoende stil staan bij hun eigen wensen. Op het moment dat het zover is, is de kans groter dat je meer diensten afneemt dan nodig.
      Goed dat je hier actief op hebt geacteerd en zo de dekking van jouw verzekering hebt getoetst. Ik denk dat velen, inclusief ikzelf, daar een voorbeeld aan kunnen nemen. In dat licht is - los van de eigen commerciële insteek - denk ik ook het boek van Marieke bedoeld. Bewustwording van wat er allemaal mogelijk is.

      Verwijderen
  6. Dit lijkt mij ook een heel interessant boek! Ik vind het best zonde om heel veel geld uit te geven aan een uitvaart. Ik ga het reserveren in de bieb.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nicole, dat ben ik helemaal met je eens. Ik zag net dat Marieke ook zelf op mijn blog heeft gereageerd. Ze heeft een kleine geste voor mijn lezers. Dus, mocht je alleen het werkboek willen bestellen, scheelt dat verzendkosten (ten opzichte van online bestellen bij de grote ronde blauwe bol) :-)

      Verwijderen
  7. Beste maker en lezers van Bespaarbalans: je kunt boek (en werkboek) bestellen op bespaarboeken.nl, als je in de opmerkingen 'spaarbalans' zet reken ik geen verzendkosten. Die staan wel op de automatische bevestiging, maar ik trek ze eraf..:) groets! Marieke Henselmans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marieke, bedankt voor jouw reactie! Normaal gesproken sta ik geen reclame(s) toe in de reacties op mijn blog. Juist omdat ik zelf heb aangegeven dat het geen advertorial is. Dat kan anders 'vreemd' overkomen. Aangezien het niet om een korting op het boek zelf gaat, maar om de verzendkosten (die er ook niet zijn bij bijvoorbeeld de grote ronde blauwe bol) knijp ik dit keer een oogje toe voor deze geste :-)

      Verwijderen
  8. Ik mis je nieuwe blogs, toch geen budgetproblem?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geschreven! Erg goed dat je mensen hiervan bewust maakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat is er aan de hand, geen blogjes meer?
    Hopelijk niets ernstigs en tot snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zag dat je al wel aan het posten bent. Zet hem op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem, er is niets aan de hand, althans niets ernstigs. Lees mijn blog, die ik van de week zal posten, en je bent weer op de hoogte.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews