vrijdag 8 januari 2016

Stofzuiger kapot :-(

Daar sta je dan met een stofzuiger, die zojuist zijn actieve carrière heeft beëindigd. Zo oud was deze B.osch stofzuiger overigens nog niet eens. Zover wij ons kunnen herinneren, hebben wij hem een jaar of zes geleden gekocht.

Maar nu? Laten repareren? Of vervangen? De eerste optie lijkt in eerste instantie niet de meest voor de hand liggende. Waarschijnlijk is de reparatie duurder dan het aanschaffen van een nieuwe. Bovendien kunnen wij wel even zonder stofzuiger, maar na een aantal dagen wordt het er niet schoner op.
De tweede optie komt dan al snel om de hoek kijken.

Maar wat voor een stofzuiger kies je dan? Eentje met een zak of toch zonder?
Een stofzuiger zonder zak lijkt ons praktisch: geen stofzuigerzakken meer kopen en speelgoed kan direct gelokaliseerd worden zonder eerst te graven in de stofzuigerzak. Aan de andere kant zijn deze modellen ook wel weer wat duurder.

Y. is iemand, die meteen het internet aanzwengelt en op onderzoek uit gaat, uitgebreid de specificaties leest en alle mogelijke reviews er op na slaat. Zo blijken er - naast de meest geavanceerde technologieën, wattage en energiezuinigheid - prestatielabels te bestaan voor allerlei type vloeren, allergië-proof filters en zo kunnen wij nog wel even doorgaan. Zoveel mensen, zoveel wensen, zullen wij maar zeggen :-) 

Na het lezen van deze informatie, zijn dit onze afwegingen voor een nieuwe stofzuiger:
- energielabel A
- zonder zak
- geschikt voor harde vloeren (laminaat)
- budget (lees: onvoorziene uitgave uit de buffer): maximaal 150 euro

Wij zijn benieuwd naar jullie adviezen en ervaringen van diegenen die (recent) een stofzuiger hebben aangeschaft. Of zouden jullie er voor kiezen om de stofzuiger te laten repareren?


11 opmerkingen:

  1. Wat betreft energielabel zou ik niet te veel naar kijken de besparing is minimaal of je moet echt uren stofzuigen per dag.

    Ook de beste stofzuigers hebben anno 2016 echt een stofzak.En is geen gedoe met kopen gewoon online. Maar wel lekker bij de juiste stofzuiger maanden stofzuigen voor een zakwissel.

    Gezien budget kan ik een Numatic aanraden is geen betere voor dat geld.

    Recent geen stofzuiger aangeschaft want als je de goede koop gaat hij zo 20 jaar mee (die van ons is uit 1998) maar weet wel een en ander er van :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou er mee naar zo'n Repair Café gaan! Met een beetje geluk kunnen ze je daar verder helpen en dan is het niet zo duur. En zo niet, dan kun je altijd nog gaan shoppen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je alleen harde vloeren hebt dan kun je het met een vloerwisser ook goed schoon houden. Ik vind een vloerwisser fijner dan een stofzuiger. Het werkt lichter, geen herrie, geen kosten voor elektra/stofzuiger/zakken.
    De optie van Nicole vind ik ook een goede.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de bijna 40 jaar dat we getrouwd zijn hebben we onze 3e stofzuiger. En dat is een Miele. De 2e is door eigen schuld kapot gegaan, we zogen het gruis er mee op toen we de keuken verbouwden. Dat is nu 15 jaar geleden, en de 3e Miele die we toen kochten mankeert nooit wat aan. Ik weet niet precies wat een Miele nu kost, let daar niet op als je er geen nodig hebt. Kan je deze heel erg aanraden. Riekje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ooit een stofzuiger die het niet meer deed uit elkaar gehaald afgestoft en uitgeklopt en weer in elkaar gezet. Hij heeft het toen weer tijden gedaan. Ik zou ook kiezen voor een repaircafe. En anders op marktplaatskijken Er zijn genoeg jongelui die gaan samen wonen en geen 2 stofzuigers op hun flat willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ooit een stofzuiger die het niet meer deed uit elkaar gehaald afgestoft en uitgeklopt en weer in elkaar gezet. Hij heeft het toen weer tijden gedaan. Ik zou ook kiezen voor een repaircafe. En anders op marktplaatskijken Er zijn genoeg jongelui die gaan samen wonen en geen 2 stofzuigers op hun flat willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier een Miele Cat & Dog van 22 jaar oud die het nog steeds goed doet! Super! Met stofzakken
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat vervelend dat je stofzuiger kapot is! ik heb zelf een
    stofzuigsysteem van centraction en ben er al jaren lang tevreden mee. Wellicht kan je hier een stofzuiger van aanschaffen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele goede tip E.! Centraction is alleen voor industriele doeleinden. Astrovac is voor particulieren. Ik heb er ook 1, top!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik werk in het ziekenhuis en wij hebben in bepaalde gedeeltes ook het Indust systeem. Heel erg fijn om mee te werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het kiezen van een nieuwe stofzuiger is altijd lastig. Ik kan alleen wel zeggen dat de keus niet moet liggen bij een robot stofzuiger. Dat ding werkt voor geen meter vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews