dinsdag 5 januari 2016

Budgetkeuze: wat kost onze auto?

Zoals wij vorige week al schreven, hebben wij - nadat wij eind 2012 onze uitgaven gedetailleerd in kaart hebben gebracht - een reëel budget opgesteld met als doel onze uitgaven beter onder controle te krijgen. 
Deze week staat in de schijnwerpers: het autobudget

De auto maakte een substantieel onderdeel uit van deze uitgaven. Als je daar bewust bij stil staat, dan zet dat aan tot nadenken. Wie gebruikt de auto? Waar gebruiken wij de auto dan voor? Hebben wij eigenlijk wel zo'n grote auto nodig? Zijn er dan alternatieven? En wat kosten deze alternatieven?

Laten we beginnen met de eerste vraag: wie gebruikt de auto?
De auto en verzekeringen staan op naam van X., omdat Y. geen rijbewijs heeft als gevolg van een aangeboren oogafwijking.

Dat brengt ons meteen bij vraag twee: waar gebruiken wij de auto dan voor?
In en rond onze woonplaats pakken wij eigenlijk bijna altijd de fiets. Als het erg slecht weer is, wil X. nog wel eens de auto pakken naar het werk. In die periode gebruikte zij de auto ook voor het doen van de wekelijkse boodschappen. Momenteel laten wij deze gratis bezorgen door een nu nog lokale online supermarkt. Hierdoor vervalt het gebruik van de auto voor dit doeleinde, maar goed, dat wisten wij toen natuurlijk nog niet :-)

Wij kwamen tot de conclusie dat wij onze auto met name gebruiken om gezamenlijk familie en/of vrienden te bezoeken, die letterlijk in alle uithoeken van Nederland wonen. Dat is gemiddeld één keer per maand. Als Y. voor een privé of zakelijke afspraak verder weg moet, dan maakt hij gebruik van het Openbaar Vervoer. Hiervoor gebruikt hij de zakelijke NS-businesskaart van zijn werk, die hij zowel privé als zakelijk mag gebruiken. De kaart is geldig in alle soorten van Openbaar Vervoer in Nederland. Dit kost ons dus feitelijk niets.
Ook gebruiken wij onze auto voor kampeervakantie tijdens de zomervakantie en weekendjes weg op andere momenten in het jaar.  

Met name deze kampeervakanties brachten ons op de vraag: hebben wij eigenlijk wel zo'n grote auto nodig?
Emotioneel beantwoord je zo'n vraag al snel volmondig met 'ja!'.
Een uitgebreide rekensom leerde ons dat het eigenlijk van de zotte is om voor een vakantie van twee tot drie weken per jaar, waarbij wij deze auto voornamelijk gebruiken om onze kampeeruitrusting naar de vakantiebestemming te vervoeren, deze auto een heel jaar aan te houden. De rationele kant, zullen wij maar zeggen. Het bleek zelfs veel goedkoper om, bij aanschaf van een kleine, zuinige auto, voor deze periode een auto te huren. Zelfs als je in de berekening rekening houdt met de afschrijving van de auto. 
Dat opende onze ogen.

Zijn er dan alternatieven?
Natuurlijk zijn die er. Wij rekenden de volgende vier alternatieven door:
  1. grote auto verkopen en gebruik maken van deeleconomie-initiatieven zoals GreenWheels en/of SnappCar
  2. grote auto verkopen en gebruik maken van het Openbaar Vervoer
  3. Een combinatie van 1 en 2
  4. grote auto verkopen en een jonge kleine, zuinige auto terugkopen 
Wij kwamen al vrij snel tot de conclusie dat - hoewel wij vóór de aanschaf van onze eerste auto alles met het Openbaar Vervoer deden - géén auto geen optie voor ons is. Voornaamste reden is dat het een vorm van vrijheid is: kunnen gaan en staan waar en wanneer je wilt. Juist die beperking ondervindt Y. regelmatig.
Inkomenstechnisch is het ook niet noodzakelijk om de auto weg te doen. Daarbij speelt ook dat onze vrienden en familie zoals gezegd in alle uithoeken van het land wonen. Deze locaties zijn niet allemaal goed te bereiken met het Openbaar Vervoer. Nog los van deze 'vrijheid' leerde een rekensom ons dat het maandabonnement bij GreenWheels niet opwoog tegen het regelmatige gebruik van een kleine, zuinige auto. SnappCar was net gestart en had toen weinig aanbod in onze buurt, waardoor ook dit geen reëel alternatief was. 

Daarmee vallen de eerste drie alternatieven al snel af en blijft het vierde scenario over.

Wij berekenden dat wij voor onze grote auto (een station uit 2007) € 5.758,84 per jaar kwijt waren. In deze berekening zijn wegenbelasting, autoverzekering, benzine, afschrijving (over 7 jaar), pechhulp, APK en jaarlijkse onderhoudskosten meegenomen. 
Voor een kleine zuinige auto, niet ouder dan twee jaar, verwachtten wij - rekeninghoudend met dezelfde voornoemde factoren, aangevuld met de bijbetaling na inruil van onze oude auto - € 2.760,00 per jaar kwijt te zijn. 
Dat is een besparing van € 2.998,84 per jaar

Het grote verschil zit met name in de wegenbelasting, de benzine, het onderhoud en de afschrijving van de auto. Zoals gezegd kun je voor dit geld makkelijk een auto huren voor de vakantie (tegenwoordig wel via SnappCar). Dat maakte dit scenario wel erg levensvatbaar!

In het najaar van 2012 besloten wij onze grote auto in te ruilen voor een kleine, zuinige Franse auto. Net als voor de jaren 2013 (€ 2.475,00 per jaar), 2014 (€ 2.525,00 per jaarhebben wij ook voor 2015 gekeken of de uitgaven in lijn liggen met het destijds verwachtte autobudget. En dat blijkt het geval. Dit jaar waren wij € 2.700,00 per jaar kwijt! Dit komt per maand neer op € 225,00.

Tot de dag vandaag hebben wij geen seconde spijt van gehad van onze keuze. Sterker nog, tegenwoordig zijn de autokosten nóg lager. Als wij de huuropbrengst van SnappCar meerekenen komen de uitgaven uit op € 2.027,68 per jaar! Dit komt per maand neer op € 168,97.
Over het verhuren van onze auto via SnappCar schreef ik afgelopen donderdag al deze blog.

Heb jij ook jouw autokosten goed in beeld? En houd je hierbij ook rekening met de afschrijving van de auto?




12 opmerkingen:

  1. De auto kosten, verzekering en benzine kosten, wegenbelasting dat hebben we goed in beeld ook het onderhoud houden we rekening mee, word dit jaar een flink bedrag de waterpomp en dergelijke moet worden vervangen. De afschrijving daar in tegen neem ik niet mee in mijn berekening. Hoe wij die moeten berekenen? Geen idee. Wij kochten onze auto met nog geen 6000 euro op de teller omdat de eigenaar was overleden. Een twingo zo goed als nieuw voor 6500 euro. Onze auto heeft nog steeds een waarde van 6000-6500 euro bij verkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, dat zijn dure reparaties. Nooit leuk, maar wel noodzakelijk helaas. Afschrijving is wat vaak vergeten wordt. In de loop van de tijd wordt de auto (afhankelijk van merk en type) minder waard en op termijn wil je er toch weer een andere voor terug. Natuurlijk krijg je een inruilwaarde voor je huidige auto, maar het verschil moet toch ergens vandaan komen. Tenzij je dit verschil leent, zul je dit bedrag bij elkaar moeten sparen over de jaren heen (de afschrijving).

      Wel bijzonder dat de auto nog dezelfde waarde heeft. Weet je dat zeker? :-)

      Verwijderen
  2. Ik heb niet echt paraat wat onze auto's kosten. Natuurlijk weet ik wat aan kosten kwijt zijn voor tanken en wegenbelasting. Voor onderhoud reserveer ik een bedrag in het bedrag dat we maandelijks sparen. De auto's worden allebei gebruikt voor woon werk verkeer. Voor man is er geen alternatief via het openbaar vervoer (meer dan 2 1/2 uur onderweg dan) en voor mijzelf geldt dat ik tussen drie werkplekken pendel, waarbij het openbaar vervoer geen optie is voor een van deze. Soms kan ik ook op de fiets. De auto geeft me verder vrijheid die ik niet wil missen. De zakelijke km krijg ik vergoed van mijn werkgever en man krijgt ook reiskosten. We rijden een Captur diesel (man) en Twingo (ik).
    Op vakantie gaan we alleen weekendjes met de auto. De zomervakantie doen we met het vliegtuig.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Elke situatie is weer anders. Ik kan mij voorstellen dat als het werk niet goed bereikbaar is met het Openbaar Vervoer dat jullie voor gebruik van twee auto's kiezen. Vrijheid is ook bij ons iets dat mee speelt, en ja, daar hangt ook een prijskaartje aan :-)

      Verwijderen
  3. Ik vind dit erg interessant. Wij hebben een opel zafira waar het hele gezin in kan. Maar hij heeft kuren, en eigenlijk willen we wel een kleinere. Ook omdat we nu de kinderen ouder zijn niet meer zo heel vaak echt met z'n zevenen weg gaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nicole, leuk dat je reageert! Het is altijd afweging wat in welke situatie het verstandigst is. Ik hoop dat wij jullie een beetje hebben kunnen inspireren, in ieder geval tot verder nadenken hebben aangezet :-)

      Verwijderen
  4. Maar dan zijn de kosten voor extra vervoer voor vakanties nog niet meegenomen.

    Toch zijn er zaken die ik belangrijker dan enkel de kosten en dat is veiligheid.

    Mijn kostbare nakomelingen in een C1 te proppen dat gaat mij te ver, en grote voertuig heeft zich al meerdere malen bewezen compleet bankstel,wasmachine of koelkast etc 10 kasten van ikea het past allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert!

      Het klopt dat in de genoemde besparing de autohuur niet is meegenomen. Vorig jaar zijn wij in Nederland op vakantie geweest en hebben wij een dag een busje gehuurd via S.nappCar en zijn wij op en neer gereden. Kosten: 40 euro per dag. Voor de terugweg was er geen bus beschikbaar via dit deelinititief. Via een verhuurbedrijf er een gehuurd voor in totaal 70 euro. Totale kosten voor dat jaar: 110 euro.
      Voor Nederland een prima alternatief. Voor een zomervakantie in Europa moet je rekenen op 40 - 50 euro per dag. Voor ruim twee weken komt dat neer op zo'n 750 euro. Altijd nog goedkoper dan een dure auto blijven rijden.

      Voor wat betreft jouw laatste opmerking: dat is een persoonlijke keuze, die ik respecteer. Wij voelen ons prima en veilig in onze kleine auto. Mochten wij een keer iets groots moeten meenemen, dan huren wij er weer een.

      Verwijderen
    2. Je veilig en prima voelen, is wat anders dan de werken veiligheid zie :
      https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.swov.nl/rapport/R-2009-05.pdf&ved=0ahUKEwisy5TprJfKAhVCKw8KHS4MDfUQFggbMAA&usg=AFQjCNGHJSPt2kQ_qB-AFw35t_LhNJzJog&sig2=H6xBaYv4k4PMwFk67tgHMA
      https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.swov.nl/rapport/R-2009-05.pdf&ved=0ahUKEwisy5TprJfKAhVCKw8KHS4MDfUQFggbMAA&usg=AFQjCNGHJSPt2kQ_qB-AFw35t_LhNJzJog&sig2=H6xBaYv4k4PMwFk67tgHMA

      Verwijderen
    3. Bedankt voor het delen van dit interessante artikel. Ik ga het binnenkort eens goed doornemen.

      Verwijderen
  5. Leuk verhaal! Ik zit zelf altijd met brandstof begrotingen. Ik kijk aan het begin van elke week hoeveel ik moet rijden en op basis daarvan stel ik een begroting ik. Ik probeer dan meestal er ook niet over heen te gaan. Ik heb een vrij kleine auto, een kia , dus de vaste kosten zijn ook niet al te hoog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Omdenk vraag:Wat brengt jouw auto op? Hele veel mensen kijken alleen maar naar het kost... Ansich een logisch gevolg, alleen je kunt ook de andere kant redeneren.

    BeantwoordenVerwijderen

Totaal aantal pageviews