zondag 29 mei 2016

Bijkomende voordelen van financiële bewustwording

De zoektocht naar een gezonde balans tussen optimaal kunnen genieten van ons (gezind)leven nu en in de toekomst blijkt steeds vaker verder te reiken dan alleen de wens om financieel de zaken op orde te hebben. Hoewel dit eind 2012 wel het startpunt was, brengt het bewuster omgaan met financiële middelen ook andere inzichten, bijvoorbeeld als het gaat om voeding.

Al langer wilden wij aan de slag om bewuster en bovendien structureel anders met onze voedingsgewoontes om te gaan. De reden is eigenlijk heel eenvoudig: niet alleen de financiële sector is door en door 'verrot', maar dat geldt misschien wel in dezelfde mate (of erger) voor de voedselindustrie. Bewerkte voedingsmiddelen zijn overal, en vooral beladen met overmatige hoeveelheden suiker, zout, ongezonde vetten en andere additieven. En die additieven werken ook nog eens heel verslavend. Google maar eens op 'E621'. 

Eigenlijk wéét je het wel, maar er ook structureel iets mee doen is dan weer iets anders. Want wat is er in de ochtend nou makkelijker en sneller dan even een broodje te smeren (en voor de lunch dan ook maar meteen) of een bak met melk en cornflakes naar binnen te werken? Of na een dag hard werken uit een pakje of zakje te koken? 
Of die aanlokkelijke zak chips verorberen, als je 's avonds op de bank naar de tv kijkt?

Maar waar begin je?

Getriggered door enerzijds gesprekken met mensen in onze naaste omgeving die hier al langer mee bezig zijn en anderzijds vooral door het lezen van een tweetal boeken - Weg van de supermarkt en het Anti-dieetboek - van een oud-collega van Y., die sinds jaar en dag bekend staat als culinair columnist Eetschrijverbegon het ons steeds meer te dagen. Waarom laten wij ons zo misleiden door de voedingsindustrie? En wat doen wij daarmee ons eigen lichaam en geest aan? Tijd voor actie!

Sinds ruim een maand pakken wij het helemaal anders aan door bewuster naar onze voeding te kijken. Je boerenverstand gebruiken, zoals Eetschrijver adviseert. En het begin is niet makkelijk, laat ik eerlijk zijn. Dat zit hem met name in de ontwenningsperiode, waarin je lichaam echt moet afkicken van met name suikers. Als je jaren en jaren gewend bent aan een bepaald eetpatroon, dan verander je de daarbij behorende gewoontes niet zo één-twee-drie. Maar de beloning van de aanhouder is, hoe grappig het ook klinkt, erg 'zoet' :-)

Wat doen wij dan concreet anders?

In de basis komt het er op neer dat wij zo min mogelijk - en dat lukt ons echt (nog) niet altijd - bewerkte producten eten. Wij eten nu een stuk gevarieerder. Brood als ontbijt en/of als lunch eten wij nog maar zelden. Dit is vervangen door het eten van volle kwark en/of Turkse yoghurt met vers fruit, een flinke portie vers fruit, spelt en/of bananen pannenkoekjes en zelf gemaakte verse salades. Een gezonde omelet met restjes groente. En ga zo maar door.
's Avonds - als wij al traditioneel aardappelen, groente en vlees eten - een veel grotere portie groente en één of twee aardappelen (of geen). Vlees - dat wij bestellen bij OKVlees - aten wij al minder, maar nu nóg bewuster.  

Ook drinken wij nu veel meer water of thee.

In de weekenden geen chips, toastjes en frisdrank meer. Maar wel een lekker stukje ambachtelijke kaas of worst en een goed glas wijn, een handvol ongezouten en ongebrande noten. Of een lekker stukje chocola (en geen hele reep), maar dan wel met minimaal 80% cacao.

Wat levert het op?

Zonder investering geen resultaat. Het is een zoektocht naar waar wij welke producten kunnen kopen, naar bereiding van andere gerechten. Veel uitproberen.
Zo zijn wij ook echt meer tijd kwijt aan het doen van boodschappen, omdat wij nu diverse natuurwinkels, de (streek)markt en/of rechtstreeks bij de boer onze producten halen. Ook de bereiding zelf neemt wat meer tijd in beslag. 
Het heeft ook financiële impact, dergelijke kwalitatieve producten zijn nu eenmaal wat duurder. Dus het boodschappenbudget gaat ook op de schop.

Maar het voordeel dat het oplevert, overtreft echt al onze stoutste verwachtingen. Los van het feit dat X. ruim 5 kilo in één maand is afgevallen en Y. bijna 4 kilo - natuurlijk is dat een mooie bijkomstigheid, maar niet het hoofddoel - voelen wij ons zoveel fitter, hebben wij zoveel méér energie! En dat voelt goed. En nee, wij zijn er nog lang niet. Maar, wij zijn op de goede weg, maken nu ook gevoelsmatig de juiste stappen.

Hoe bewust ga jij om met jouw voeding(patroon)?

8 opmerkingen:

  1. Wij proberen zoveel mogelijk zelf te maken. Ik ben allergisch voor veel stofjes. Wij kochten vroeger zelf een deel koe samen met de buren. Nu niet meer waar we zijn druk op zoek naar andere mogelijkheden. Het budget om alles biologisch te kopen is er niet. Maar biologische melk en echte boerenkaas, vrije uitloop eieren van een boer uit de buurt wordt hier wel gebruikt. Verder bak ikzelf veel brood maar heb net een paar weken geleden zuur desembrood ontdekt en dat kopen we gewoon.... De kinderen eten nog wel eens in het weekend een chipje Ik niet. Hubbie wil nog wel eens wat lekkers kopen maar dat laat ik staan.
    Hubbie is gestopt met het eten van tussendoortjes zoals s.ultana achtige koeken en is nu na een paar maanden 4 kilo kwijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marie, bedankt voor het delen van jouw ervaringen!

      Ook wij kopen niet alles biologisch, maar wel de uitloopeieren zoals jij schrijft, kaas, vlees bij OKVlees (combi scharrel en biologisch). Groentes kopen wij dan weer niet biologisch, maar zoveel mogelijk bij de boer of op/in de supermarkt.

      Onze zoon doet mee, maar ook hij eet in het weekend een klein zakje chips. Dat moet kunnen, wij willen hem beetje bij beetje meekrijgen. Eigenlijk hadden wij hier bij zijn geboorte al meteen mee moeten beginnen. Nu leer je het moeilijker af.

      Ik denk dat ook in onze situatie geldt dat de genoemde kilo's het eerste effect zijn van stoppen met tussendoortjes en snoepen. En frisdrank drinken in het weekend; het grappige is dat ik het nu ook echt niet meer lekker vind :-)

      Verwijderen
  2. yoghurt is net zo bewerkt, misschien nog wel meer dan brood. Ach en zolang E621 gewoon in het eerste zit wat je een baby geeft tenzij je vanaf dag in flesvoeding geeft en het in een hogere concentratie zit in tomaten dan aan voeding mag worden toegevoegd...........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Teske, leuk dat je reageert! Ik denk dat over veel producten discussies te voeren zijn. Dat had ik eigenlijk ook wel een beetje verwacht in de reacties op dit blog. En die discussies zijn ook goed. Wij kiezen bewust voor zo min mogelijk bewerkte producten en variatie. Ik twijfel of kwark wel zo bewerkt en ongezond is. Toch een trigger om nog eens meer informatie op te zoeken :-)

      Verwijderen
  3. Dat bedoel ik nou. 'Voeding, geen vulling'. Er is altijd een alternatief voor een snelle snack.
    Af en toe een ijsje moet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou een mooie blogtitel geweest zijn! :-) Helemaal mee eens. En natuurlijk, op zijn tijd moet een ijsje ook kunnen.

      Verwijderen
  4. Ik vind de hypes en bangmakerij rondom voeding zwaar overdreven. Enne....alcohol is bewezen kankerverwekkend. Dat zou je dus als eerste moeten laten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo dachten wij er eerst ook over, totdat wij er meer over gingen lezen en nadenken. Voor de een zal de grens ook anders liggen dan voor de ander.

      Alcohol is zeker niet gezond, maar ik zeg ook niet dat wij alles verbannen. Op zijn tijd moet het kunnen. Althans, dat is onze afweging.

      Verwijderen

Totaal aantal pageviews