dinsdag 3 januari 2017

Zorgverzekering 2017 aangepast

Vorig weekend onderzocht ik al een aantal scenario's met betrekking tot onze zorgverzekering in het aankomende jaar.

Net voor de kerstdagen konden wij - na twee afzeggingen door de tandarts - alsnog bij hem terecht. En het oordeel was snel duidelijk: M. wordt door hem doorverwezen naar de orthodontist. Dat geeft duidelijkheid!
Ook besloten wij in overleg dat de lang verwachte kroon van Y. komend jaar geplaatst zal worden. Ten slotte bespraken wij de voor volgend jaar te verwachten zorg voor X..
Fijn, een tandarts die mee denkt! En dat gaat zelfs zover dat de terugkomafspraak eind januari nog ten laste komt van het beschikbare 'verzekeringsbudget' van dit jaar. 
Een tandarts naar mijn hart :-)

Voor degenen die het bovengenoemde blog gelezen hebben, wij moeten ons nu gaan focussen op een variant van scenario 2, waarbij enkel de tandartsverzekering van X. iets hoger uitkomt (Aanvullend Tand: 1 ster in plaats van Aanvullend Tand Basis).

Het plaatje van dit scenario ziet er als volgt uit:


Y.
X.
Totaal
Jaar *****
Totaal
maand
Basis Zeker
€ 997,61
(€ 885,00)
€ 997,61
(€ 885,00)
€ 1.995,22
€ 166,27
Aanvullend:
3 sterren
-
€ 314,13
€ 314,13
€ 26,18
Aanvullend Tand: 1 ster
-
€ 147,92
€ 147,92
€ 12,33
Aanvullend Tand: 2 sterren
€ 207,28
-
€ 207,28
€ 17,26
Totaal


€ 2.664,55
€ 222,05


Vergelijken, vergelijken en ....  

Nu duidelijk is welke zorgbehoefte er volgend jaar te verwachten valt - laat ik vooropstellen dat wij uit eigen ervaring kunnen spreken door te stellen dat dat niet volledig te voorspellen valt - heb ik op basis van deze uitgangssituatie diverse vergelijkingssites bezocht. Hierbij ben ik enerzijds uitgegaan van een 'losse' vergelijking van mijn zorgwensen en die van X. en onze zoon M.. Ook heb ik een 'gezamenlijke' vergelijking gedaan. In alle situaties - hierbij de voorwaarden en vergoedingen zoveel mogelijk gelijk houdend - komen de premies (fors) hoger uit dan de premies die ik bij mijn huidige zorgverzekeraar Zilveren Kruis ga betalen. 
Ik denk dat dat enerzijds komt door de collectieve zorgverzekering, via de werkgever van Y.. Op de basisverzekering wordt 10% korting gegeven, op de aanvullende (tandarts)verzekeringen 15%. Daarboven op wordt een korting van 3% verstrekt, omdat de werkgever van Y. de premies van alle verzekerden in één keer op jaarbasis betaalt.

... toch stappen wij niet over

Wij stappen dit jaar dus wéér niet over. Bij het doorvoeren van de wijzigingen bleek dat mijn zoon bij mij op de polis is verzekerd. Aangezien mijn vrouw, door de aanvullende verzekering die nodig is voor vergoeding van orthodontie van M., ook de reisvaccinaties vergoed krijgt, dient onze zoon aan haar polis gekoppeld te worden. Ai, dat had ik moeten voorzien. Dat betekent vast de nodige administratieve rompslomp. Maar wat schetst mijn verbazing? Tijdens de chatsessie over vragen die ik nog had ten aanzien van de vergoedingen voor orthodontie kon dat meteen worden geregeld. En zo konden de aanpassingen daarna alsnog door mij online worden doorgevoerd. 

Case closed :-)

Ben jij in jouw zorgbehoefte voor dit jaar gedoken? En heb jij jouw zorgverzekeringen aangepast? Ben je overgestapt naar een andere zorgverzekeraar?

10 opmerkingen:

  1. Ik heb van alles uitgezocht, maar ben uiteindelijk bij dezelfde zorgverzekeraar gebleven. Zij reageren snel, en de prijs was het beste.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het feit dat je de zorgverzekering goed onder de loep hebt genomen is al de eerste, en belangrijkste, stap. Het feit dat de prijs het beste is, en ze snel reageren, is ook wat waard! Dan zit je dus goed :-)

      Verwijderen
  2. Deze smaak had ik ook in mijn pakket maar CZ was de tandartsverzekering uitgebreider en ortho en niet geheel onbelangrijk een lagere premie scheelt bijna 150 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen dat jij ook tot dit scenario gekomen bent. Ook ik heb, volgens mij nog op aangeven van jou, naar de zorgverzekering en dekking van CZ gekeken. De orthodontie vergoeden zij het eerste jaar 1.000,00 euro, en elk jaar dat je verzekerd blijft 500,00 per jaar, tot een maximum van 2.500,00. Heel interessant, maar de premie kwam in ons geval fors hoger uit. Ik denk, zoals ik dat al schreef, dat dat komt door de collectiviteit waar ik gebruik van maak.

      Fijn dat het bij jullie goed en voordelig heeft uitgepakt! 150,00 premievoordeel is substantieel te noemen.

      Verwijderen
    2. Ok, want bij CZ is tandarts collectief is relatief een dure verzekering maar ortho zit daar bij in en hoef mij dus niet aanvullend extra te verzekeren. Ortho is tot 22 jaar en er zit geen limiet aan :) En dit is via werkgevers collectief met de zelfde kortingen die jij ook krijgt via ZK. Oh en premie vergelijk is met jouw verzekering en met onze oude bijna 400 euro :)

      Verwijderen
    3. De voorwaarden van de collectieve verzekering via jouw werkgever zijn dan een heel stuk gunstiger dan de 'losse' verzekering bij CZ. In dat geval is de dekking voor ortho € 1.000,00 het eerste jaar en € 500,00 voor elk verzekerd vervolgjaar. Er zit dus een maximum aan.
      Via mijn werkgever kan ik mij alleen collectief verzekeren bij het Zilveren Kruis.

      Verwijderen
  3. Man niet, ik wel. Scheelde een stuk in de premie en kreeg overstapbonus want man zat al bij anderzorg en ik nu ook. Hier gelukkig weinig extra zorg te verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Kijk, zo loont het toch om eens zorgvuldig naar de zorgverzekering i.c.m. de zorgbehoefte te kijken :-)

      Verwijderen
  4. Ik heb Anderzorg basis met maximale eigen risico en tand. Ik betaal de premie in een keer en kreeg daardoor 2% korting op elke deel. Het rekent om naar 93€ per maand. Tand is 80/20, maar controles zijn 100% vergoed. Ik had uitgerekend wat ik in premie betaalde vorig jaar en er was uiteindelijk 135€ meer vergoed, want ik had een onverwachte gebroken vulling. Ik ben heel tevreden met de kosten. In de VS betaalde ik 253$ elke twee weken via mijn salaris met een 5000$ eigen risico. En dat was voordelig want ik werkte bij een ziekenhuis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je uitgebreid reageert!

      Hoe de zorg in Amerika geregeld is, weet ik weinig. Wel dat de zorgkosten (premie) erg hoog is per maand. Maar van zulke hoge bedragen (zowel premie als eigen risico) schrik ik echt. In dat licht is het hier toch goed geregeld, dat mogen wij ook wel eens beseffen!

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews