maandag 10 oktober 2016

Weer overgestapt naar nieuwe energiemaatschappij

Begin december van het vorige jaar zijn wij weer overgestapt naar een andere energiemaatschappij. Weer, want ik ben de tel inmiddels kwijt :-) Medio januari schreef ik daar al een blog over.

Nu de einddatum van ons energiecontract in zicht komt, wordt het weer hoog tijd om ons te oriënteren op een nieuwe energieleverancier. Op zich zou dat niet nodig moeten zijn, ware het niet dat energieleveranciers - en zo ook onze huidige - alleen welkomstbonussen uitkeert aan nieuwe klanten. En dat zijn wij dus niet.

Eigenlijk is dat een raar iets, zo'n welkomstbonus. Het is het middel voor ons om nog op energiekosten te kunnen besparen, nu wij al een aantal keren zijn overgestapt. Maar eigenlijk zouden de energiemaatschappijen een groot deel van het geld voor marketingdoeleinden en welkomstbonussen, teneinde nieuwe klanten te werven, gewoon moeten gebruiken om de bestaande klanten goed en efficiënt te (blijven) bedienen en wel zodanig dat ze niet eens weg zouden willen :-)


Maar goed, op zoek dus naar een goede deal op de diverse vergelijkingssites. Waar wij vorig jaar in oktober nog een mooie welkomstbonus van € 230,00 in de wacht sleepten, is het aanbod nu wat mager. De welkomstbonussen liggen momenteel tussen de € 145,00 en € 185,00. Rekeninghoudend met een gelijk, of iets dalend, verbruik in het komende jaar leveren de aanbiedingen op de diverse vergelijkingssites geen financieel voordeel op.

Nu zijn er ook energiemaatschappijen die niet zijn aangesloten bij vergelijkingssites. Na enig zoeken kwam ik op een actiepagina van Energiedirect. Nog los van het feit dat zij de shirtsponsor zijn van mijn favoriete voetbalclub, hadden zij een wel heel scherp tarief en een welkomstbonus van € 80,00. Dat lijkt niet aantrekkelijk, maar de tarieven waren dusdanig dat wij op een paar euro na uitkomen op hetzelfde tarief als wij nu betalen. 
Zonder overstap zouden wij per maand in december zo'n € 20,00 meer gaan betalen. Op jaarbasis hebben wij dan toch al weer snel € 240,00 verdiend.

Waarom overstappen van energiemaatschappij?

Er zijn mensen die jaren en jaren bij dezelfde energiemaatschappij blijven zitten. Lekker vertrouwd. Goede service. En dat is ook prima. Besef je echter wel dat nieuwe klanten 'gelokt' worden met interessante aanbiedingen. Hoge welkomstbonussen of cadeau's. En die moeten ergens van worden betaald. Juist, van hetgeen jij te veel betaald! 

Is dat eenvoudig, overstappen?

Overstappen is niet meer of minder dan een administratief proces. Energiemaatschappijen hebben een gezamenlijk platform (database) waarin alle energiecontracten staan geregistreerd. Bij aanmelding van een nieuwe klant regelen zij onderling de overstap, die bestaat uit een paar administratieve handelingen. Als consument merk je hier helemaal niets van. Je zit nooit zonder stroom en/of gas. 

Wij zijn nu al diverse keren overgestapt - zoals ik al zei ben ik de tel kwijt geraakt - en tot op heden is de overstap altijd netjes en zonder problemen verlopen. Dat geldt ook voor het overmaken van de welkomstbonus en de afhandeling van de jaarlijkse nota's. Natuurlijk, het zal ook wel eens fout gaan, maar dat zou een grote besparing toch niet in de weg mogen staan.

Ben jij al eens overgestapt van energiemaatschappij, en hoe verliep dat?

16 opmerkingen:

  1. Wij stappen ook iedere jaar over, je moet er iedere jaar als een terriër bovenop zitten.
    Gaan jullie dan voor de vaste of variabele tarieven?
    Welke maand stappen jullie over om de boete te voorkomen?
    Na een jaar proberen ze je te lokken met vaste klanten acties, maar meestal tegen variabele tarieven.
    Het blijft oppassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Wij houden de voortgang van de overstap wel in de gaten, maar hebben er (gelukkig!) nog niet als ene terriër boven op hoeven zitten.

      Wij kiezen veelal voor een vast tarief bij een andere energiemaatschappij van 1 jaar. De welkomstbonussen zijn vaak ook alleen van toepassing op 1 of 2 jaars tarieven. Niet op variabele tarieven.

      Ons contract loopt tot en met 1 december van dit jaar. Stap je 60 tot 75 dagen voordat het contract afloopt over (dit is afhankelijk per aanbieder), dan controleren ze de einddatum van het energiecontract in de overkoepelende database. Het nieuwe energiecontract gaat dan pas in op de dag nadat het huidige energiecontract is afgelopen. Zo loop je de bonus ook niet mis. In ons geval kijken wij vanaf begin oktober naar interessante aanbiedingen en stappen dan binnen 60 dagen voor einde energiecontract over. Zo ook dit jaar.

      Toevallig of niet, de welkomstbonus werd vandaag gestort, exact een jaar nadat wij de overstap hebben aangevraagd. En dat terwijl ons contract dus nog loopt tot en met 1 december a.s.

      Verwijderen
  2. Wij zijn afgelopen zomer voor het eerst overgestapt, via collectieve inkoop van VEH. Goed verlopen en we zijn er 30 euro per maand op vooruit gegaan.
    Zou je nog eens kunnen schrijven welke vergelijkingssites je geraadpleegd hebt?
    En trouwens, dat is ook mijn favoriete club :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, dat zet nog eens zoden aan de dijk :-) Toch een leuke besparing van € 360,00 per jaar.

      De vergelijkingssites die ik gebruik zijn o.a.:
      - PriceWize: http://www.pricewise.nl/
      - EasySwitch: https://www.easyswitch.nl/
      - GasLicht: www.gaslicht.com
      Let op: ik heb geen aandelen of belangen bij deze sites :-)

      Daarnaast is het ook goed om de sites van de energiemaatschappijen zelf in de gaten te houden. Zo kwam ik ook op de site van onze nieuwe aanbieder terecht. Vaak zijn er interessante aanbiedingen, die niet op de vergelijkingssites terug te vinden zijn.

      >> En trouwens, dat is ook mijn favoriete club :P <<
      Kijk, tenminste iemand met verstand van voetbal ;-)

      Verwijderen
  3. www.energieleveranciers.nl
    www.gaslicht.com
    www.energievergelijking.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een greep uit de vele vergelijkingssites. Bedankt voor de aanvulling!

      Ik heb persoonlijk goede ervaringen met PriceWize en EasySwitch.

      Verwijderen
    2. Ok, ik ga daar ook eens kijken. Het wil ook nog wel eens mis gaan bij het overstappen, want vrienden van ons moesten de bonus terug betalen en kregen alsnog een boete omdat ze te vroeg waren overgestapt. Had iets met de datum van levering te maken? Feyenoord forever trouwens, Woef

      Verwijderen
    3. Dat de welkomstbonus terugbetaald moet worden kan alleen maar als je eerder dan de einddatum van het contract bent overgestapt. Het klopt dus dat het met de datum van levering te maken heeft.

      Een voorbeeld van onze situatie:
      Ons contract loopt tot en met 1 december van dit jaar. Stap je 60 tot 75 dagen voordat het contract afloopt over (dit is afhankelijk per aanbieder), dan controleren ze de einddatum van het energiecontract in de overkoepelende database. Het nieuwe energiecontract gaat dan pas in op de dag nadat het huidige energiecontract is afgelopen. Zo loop je de bonus ook niet mis. In ons geval kijken wij vanaf begin oktober naar interessante aanbiedingen en stappen dan binnen 60 dagen voor einde energiecontract over.
      Stap je echter eerder over dan 60 tot 75 dagen voordat het contract eindigt (afhankelijk per aanbieder), dan wordt het contract per direct opgezegd bij de huidige energiemaatschappij. Het kan dan zijn dat je een boete moet betalen. De welkomstbonus moet je dan zeker terugbetalen.

      En succes met vergelijken! :-)

      Verwijderen
  4. Wij stappen elk jaar over. Meestal zonder problemen. Afgelopen jaar helaas niet. De nieuwe privider was te langzaam, en daardoor heb ik nog een maand met de nieuwe variabele tarieven van m'n oude provider gezeten. Niet gunstig dus..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, dat is balen zeg! Als ze de overstap niet tijdig hebben geregeld, dan betaal je inderdaad in de tussenliggende periode (datum einde contract huidige leverancier en ingangsdatum contract nieuwe leverancier) het variabele tarief. En dat is meestal niet gunstig. Dat hebben wij ook gehad, bij de ene laatste overstap van Essent naar Greenchoice. Gelukkig is het tot op heden tot één keer gebleven ;-)

      Verwijderen
  5. Ons contract verloopt met een half jaar. Ik heb reeds gebeld voor een verbeterd voorstel echter niet veel soeps gekregen. Over een paar maanden dus een overstap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je reageert! Wij hebben dat in het verleden ook gedaan, bellen met de energiemaatschappij voor een goed (verlengings)aanbod. Dat levert niets op, helaas. Sterker nog, toen wij eenmaal waren overgestapt belde de energiemaatschappij of wij toch niet terug wilden overstappen. Alle kosten zouden worden vergoed. Alleen al uit principe heb ik toen geweigerd :-) Succes met vergelijken en de overstap!

      Verwijderen
  6. Ik doe het ook elk jaar. Het leuke is dat de welkomstbonus onafhankelijk is van het verbruik. Ons verbruik ligt rond 100 euro per maand (gas/electra). Dan is een welkomstbonus van ruim 200 best lucratief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan zeg! Ik kan mij voorstellen dat in jullie situatie het dan nog aantrekkelijker is om alleen over te stappen naar energiemaatschappijen met een hoge welkomstbonus. Slim!

      Verwijderen
  7. Wij zijn wel eens overgestapt maar ik ben er niet zo goed in. Dit soort dingen uitzoeken is niet mijn sterke kant helaas.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed dat je dat van jezelf weet ;-) Toch vergt het niet zoveel moeite en kun je er flink mee besparen. Misschien iemand in jouw nabije omgeving die hiermee kan helpen?

      Verwijderen

Totaal aantal pageviews