woensdag 12 juli 2017

Onrustig

Een paar weken geleden schreef ik een blog over mijn eerste stappen die ik zette als belegger. Begin juli breidde ik mijn portefeuille uit - op een moment dat de koersen al relatief flink aan het dalen waren - met nog eens een paar honderd euro naar ruim € 800,00. 

De app van mijn broker, die ik op mijn telefoon heb geïnstalleerd, raadpleegde ik de afgelopen weken dagelijks. Oké, als ik eerlijk ben meerdere keren per dag. Aan de ene kant uit nieuwsgierigheid naar de ontwikkelingen van de koersen van de indexfondsen, aan de andere kant om te ontdekken welke mogelijkheden de app heeft. 

En om eerlijk te zijn, maakt het dagelijks raadplegen van de koersen mij erg onrustig. De koersen schommelden de afgelopen weken aardig, en dan met name in negatieve zin. Als ik rekening houd met de in rekening gebrachte kosten, was het rendement eergisteren ruim 2,5% lager dan op het moment dat ik startte. Dat is nou niet precies de start die ik voor ogen had. Vandaag was er echter weer een flinke plus. Ik word er onrustig van.

Dat is nou net één van die dingen, waarvan ik van te voren wist dat ik dat wilde ervaren. Hoe rustig ik kan blijven bij dalingen of stijgingen, hoe relatief klein ook als je er van uitgaat dat in de crisisjaren dalingen van tientallen procenten aan de orde waren. 
En dat brengt mij weer bij mijn uitgangspunt, dat ik voor de lange termijn (defensief) wil gaan beleggen. Ik denk dan aan een tijdspanne van 20 tot 30 jaar. Ik ben daarbij vooralsnog niet van plan om actief te kopen en verkopen. Het verlies is geen verlies totdat je verkoopt. En het is een kwestie van een lange adem. Dus verwijderde ik de app van mijn telefoon en besloot het onrustige gevoel te laten voor wat het is. 

Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik ééns per twee, drie maanden inlog bij mijn broker, om naar de stand van de koersen te kijken en mijn portefeuille eventueel aan te vullen. In de tussentijd zet ik het bedrag dat ik potentieel wil inleggen even op een spaarrekening. En ondertussen geeft mij dat mooi tijd mij verder te verdiepen in indexfondsen en wellicht ook 'losse' aandelen die dividend uitkeren.

Hoe ga jij, als beginnende of meer ervaren belegger, om met dat 'onrustige' gevoel van koersschommelingen, zowel in positieve als negatieve zin?

6 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Te vaak kijken, onrustig worden van bewegingen, ik heb het ook meegemaakt. Tegenwoordig heb ik mijn beleggingsspreadsheet zo ingericht dat ik met één druk op de knop het weekrapportje van mijn broker download en inlees. Zonder dat ik direct zie wat de beweging is. En ook ik kijk maar eens in de paar maanden echt naar de portefeuille. Dat geeft rust, en voorkomt overhaast en onverstandig handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kijk een keen per jaar, en wel in January wanneer ik bezig ben met mijn inkomsten belasting, ik ben al sinds 2000 bezig met index funds en heb dus 9/11 doorstaan, toen de markt en mijn portfolio 45% verloor. Dat is nogal veel. Dat is nu hersteld, maar je moet een lange adem hebben. Als je daar niet tegen kan is het niet verstandig. Mijn index fund heeft dit op hun papier staan "Thank you for your long term commitment to ... fund." En dat is een goed plan. De lange termijn. Maar ik ben me ervan bewuste dat belegging niet gegarandeerd is. Dus je kan alles verliezen. Het is onwaarschijnlijk. Maar het kan wel. Mijn index fund word dan ook conservatiever belegd naarmate ik dichterbij mijn pensioen leeftijd kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kijk wel dagelijks, maar wordt er niet onrustig van heb ik gemerkt. Overigens vandaag nog niet gekeken.
    Als ik geld beschikbaar heb om te beleggen zet ik dat op de rekening van mijn broker en geef een order op voor aandelen die op dat moment in de buurt zitten van de prijs die ik ervoor wil betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dividend aandelen: 3-4 per maand
    Crowdfunding: 1 keer per maand
    Index fondsen: 1 keer per maand
    Vastgoed: 1 keer per maand
    Opties/play money: meeedere keren per dag
    Soms word ik ook wat onrustig, maar aan de andere kant is het ook gewoon leuk om een beetje te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mede naar aanleiding van jouw vorige blog ook de eerste stappen gemaakt in de wereld van beleggen. Alleen doe ik het door middel van beheerd beleggen omdat ik er zelf nog te weinig verstand van heb. Het rendement zal waarschijnlijk lager liggen als anderen zelf kunnen behalen, echter de dalen zullen hopelijk minder diep liggen. En mijn doel, de lage spaarrentes verslaan lukt hopelijk wel. Dus nu een week een beleggingsrekening waar ik ook nu nog meerdere keren per dag op kijk. De eerste 3 dagen om te zien waar de belegger mijn eerste inleg (1000) aan uit gaf, en nu natuurlijk om te zien wat ze doen. Maar dit zie ik ook als speel/leer geld en daarom maakt het me niet onrustig, al verbaas ik me nog steeds over de schommelingen. Maar zoals je zelf zegt, je maakt pas verlies als je verkoopt.. De app verwijderen zal ik niet snel doen, ben daar toch te nieuwsgierig voor denk ik. Maar mezelf kennende zal ik van de gemiddeld 3 keer per dag dat ik nu kijk naar de 1 gaan. Komt ook omdat dit binnen dezelfde app is als van mijn standaard bank, dus in 1 oogopslag zie ik hoe mijn beleggingen het doen maar ook of ik geen onverwachtse gebeurtenissen heb op mijn betaalrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben net op vandaag 1 maand bezig en kijk sinds deze wk al niet meer dagelijks. Dat zal ik vast doen als ik in augustus weer wat gratis kan inleggen bij DeGiro. Heb mijn voorlopige favoriete lijst in 2 apps en weet al waar ik de volgende x wat inleg. Ik lees nu dagelijks het FD waar ik via werk een gratis abo van heb. Zo lees ik wat mee over de markt en dat geeft me toch kennis en snap ik het al stukken beter.

    Gewoon passieve koers varen is het meest relaxte en kost minste tijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Totaal aantal pageviews